Effects of Workplace Incivility on CustomerContact Employees’ Job Satisfaction and Turnover Intention in Nigeria Hotel Industry

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Öztüren, Ali (Co-Supervisor)
dc.contributor.advisor Avcı, Turgay (Supervisor)
dc.contributor.author Alola, Uju Violet
dc.date.accessioned 2022-04-22T11:29:16Z
dc.date.available 2022-04-22T11:29:16Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018-09
dc.identifier.citation Alola, Uju Violet. (2018). Effects of Workplace Incivility on CustomerContact Employees’ Job Satisfaction and Turnover Intention in Nigeria Hotel Industry. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5403
dc.description Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2018. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ali Öztüren, Supervisor: Prof. Dr. Turgay Avcı. en_US
dc.description.abstract Customer incivility and supervisor incivility have remained serious issue where cases of uncivil behavior are increasingly burdensome to organizations. Such behaviors continue to accumulate costs in the hospitality industry and remain as the influencing factors for employees’ emotions and employees’ health. The Nigerian hotel industry as examined in this research is not an exemption to the cases of uncivil behavior, as it continues to be the order of the day in the hospitality industry. The study verified the effects of customer incivility (CUST) and supervisor incivility (SUPE) on the hotel customer-contact employees’ turnover intention (TOIN) and job satisfaction (JSAT) through the mediating effect of emotional exhaustion (EXXT). Using a non-probability judgmental sampling method, the study tested the model with 328 questionnaires from 4 and 5 star hotels across the cities of Lagos and Abuja in Nigeria. The study applied the IBM AMOS statistical software to conduct the analyses. The finding shows that customer incivility and supervisor incivility have positive effects on employee turnover intention and negative effects on JSAT. Furthermore, the EXXT served as a significant mediating variable in the relationship between customer incivility, supervisor incivility, and turnover intention. Surprisingly, there was no mediation through emotional exhaustion to customer and supervisor incivility and JSAT. The researcher suggests an effective managerial framework like employee and customer training to combat incivility and closes the gap in Nigerian hotel industry. The findings of this research are limited due to lack of willing personnel that are available to fill out the questionnaire. Keywords: Customer incivility; supervisor incivility; emotional exhaustion; turnover intention; job satisfaction; Nigeria; hotel industry. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Müşteri nezaketsizliği ve yönetici nezaketsizliği, örgütlerde medeniyet dışı eylemlerin giderek artan ölçüde zor olduğu ciddi bir sorun olarak kalmıştır. Bu türden davranışlar, konaklama endüstrisinde maliyetleri artırmakta, çalışanların duygularını ve sağlığını etkilemeye devam etmektedir. Bu araştırmada incelenen Nijerya otel endüstrisinde de, olağan hale gelen bahse konu nezaketsiz davranış olayları diğer endüstrilerden farklı değildir. Bu çalışma, müşteri nezaketsizliği ve yönetici nezaketsizliğinin müşteri ile temas halinde olan otel personelinin işten ayrılma niyetleri ve iş tatmini üzerindeki etkilerini, ayrıca duygusal çöküntü değişkeninin bu ilişkideki aracı rolünü incelemektedir. Bu amaçla, Nijerya'da Lagos ve Abuja kentlerindeki dört ve beş yıldızlı otellerde müşteri nezaketsizliğinin ve yönetici nezaketsizliğinin etkilerini değerlendirmek amacıyla yargısal örnekleme yöntemi ile seçilen kişilerden 328 anket toplanmıştır. Doğrulayıcı ve açıklayıcı faktör analizleri IBM AMOS istatistik yazılımı ile gerçekleştirilmiştir. Ampirik bulgular, müşteri nezaketsizliği ve yönetici nezaketsizliğinin çalışanların işten ayrılma niyetini artırdığını ve iş tatminini azalttığını göstermiştir. Bundan başka, duygusal tükenmenin müşteri nezaketsizliği, yönetici nezaketsizliği ve işten ayrılma niyeti arasındaki ilişkide önemli bir aracı değişken olduğu anlaşılmıştır. Şaşırtıcı bir şekilde, müşteri nezaketsizliği ve yönetici nezaketsizliği ile çalışanların iş tatmini arasındaki ilişkide duygusal tükenmenin hiçbir aracılık etkisi bulunmamaktadır. Bu çalışma, nezaketsizlik ile mücadele etme kapsamında kullanılabilecek bir yönetsel çerçeve ortaya koymakta ve Nijerya’nın otel endüstrisinde var olan nezaketsiz davranışlara ilişkin bilgi boşluğunu gidermektedir. Bu araştırmanın bulguları, anketi doldurmaya istekli personel eksikliği nedeniyle sınırlıdır. Anahtar Kelimeler: Müşteri nezaketsizliği; yönetici nezaketsizliği; duygusal çöküntü; işten ayrılma niyeti; iş tatmini; Nijerya; otel endüstrisi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Tourism--Hotel Indistry--Work Environment--Nigeria en_US
dc.subject Employee Motivation en_US
dc.subject Job satisfaction--Employee morale--Attitude (Psychology) en_US
dc.subject Turnover of employees--Personnel Management en_US
dc.subject Work productivity--promotion of--personnel management en_US
dc.subject Customer incivility en_US
dc.subject supervisor incivility en_US
dc.subject emotional exhaustion en_US
dc.subject turnover intention en_US
dc.subject job satisfaction en_US
dc.subject Nigeria en_US
dc.subject hotel industry en_US
dc.title Effects of Workplace Incivility on CustomerContact Employees’ Job Satisfaction and Turnover Intention in Nigeria Hotel Industry en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record