The Determinants of Employee Performance in Education Sector: The Case of EMU

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Fethi, Sami
dc.contributor.author Özen, Büşra
dc.date.accessioned 2022-04-25T07:46:43Z
dc.date.available 2022-04-25T07:46:43Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020-08
dc.identifier.citation Özen, Büşra. (2020).The Determinants of Employee Performance in Education Sector: The Case of EMU. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5416
dc.description Master of Business Administration. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.B.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Sami Fethi. en_US
dc.description.abstract Due to the significant role played by the higher education sector in North Cyprus over the last two decades, the interplay between the motivation and performance dimensions among higher education sector employees has been a main concern. In this respect, employee motivation presents itself as an important area for investigation together with other factors that influence employee performance. This study analyses the determinants of employee performance in the higher education sector by empirically analyzing the significance for performance of four factors namely employee motivation, employee rewards, employee training and employee promotion. The empirical work is carried out in the oldest and one of the largest universities in Eastern Mediterranean University-North Cyprus. Regression analysis, t-test and ANOVA analysis are conducted to examine the relationship between employee performance and its determinants. One hundred and fifty responses are collected using questionnaires from various staff members of the Eastern Mediterranean University for analysis. The results revealed that with the exception of employee promotion, the rest of the factors, i.e. employee motivation, reward, and training are all significant and have a positive influence on the employee performance in the higher education sector. The results also suggest that the participants do not consider the concept of promotion as being influential on employee performance whereas reward, and training as well as motivation are important determinants of employee performance in the Eastern Mediterranean University. Keywords: Employee performance, regression analysis, higher education sector, Eastern Mediterranean University, North Cyprus en_US
dc.description.abstract ÖZ: Son 20 yılda, Kuzey Kıbrıs ekonomisinde önemli yere sahip yüksek eğitim sektöründe, çalışanların performansları ve motivasyonları arasındaki ilişki önem arz etmiştir. Çalışanlara sunulan motivasyon faktörleri, çalışan performansı için en yüksek verimlilik kaynağı olmaktadır. Çalışanların motivasyonu, ödülü, eğitimi ve terfisi gibi eğitim sektöründeki çalışanların performansının belirleyicileri, ampirik olarak analiz edilmektedir. Bu tez Kuzey Kıbrıs'taki Doğu Akdeniz Üniversitesi için çalışan motivasyonu, ödül, eğitim ve terfi gibi yüksek eğitim sektöründeki çalışan performansının belirleyicilerini ampirik olarak araştırmaktadır. Çalışan performansı ve belirleyicileri arasındaki ilişkiyi incelemek için regresyon analizi, t-testi ve Anova analizi yapılmıştır. Analiz için Doğu Akdeniz Üniversitesi çalışanları üzerinden anketler kullanılarak yüz elli yanıt toplanmıştır. Sonuçlar, terfi dışındaki diğer üç faktörün yani çalışan motivasyonu, ödülü ve eğitiminin statistiksel olarak önemli olduğunu ve eğitim sektöründeki çalışan performansı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Sonuçlar ayrıca terfilerin çalışan performansı üzerinde etkisi olduğuna katılımcıların inanmadığını göstermektedir. Doğu Akdeniz Üniversitesi'ndeki çalışan performansı için önemli faktörlerin motivasyon, ödül, ve eğitim olduğu neticesi çıkmaktadır. Anahtar Kelimeler: Çalışan performansı, regresyon analizi, yüksek eğitim sektörü, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Kuzey Kıbrıs en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Employee Performance--Education Sector--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983 en_US
dc.subject Employee performance en_US
dc.subject regression analysis en_US
dc.subject higher education sector en_US
dc.subject Eastern Mediterranean University en_US
dc.subject North Cyprus en_US
dc.title The Determinants of Employee Performance in Education Sector: The Case of EMU en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record