An Assessment of Attitudes and Perceptions of Undergraduate IT Students on Mobile Information Literacy in Pakistan

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Suphi, Nilgün (Co-Supervisor)
dc.contributor.advisor Oylum, Hasan (Supervisor)
dc.contributor.author Zahid, Amna
dc.date.accessioned 2022-04-26T05:35:33Z
dc.date.available 2022-04-26T05:35:33Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020-09
dc.identifier.citation Zahid, Amna. (2020). An Assessment of Attitudes and Perceptions of Undergraduate IT Students on Mobile Information Literacy in Pakistan. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5424
dc.description Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education, 2020. Co-Supervisor: Asst. Prof. Dr. Nilgün Suphi, Supervisor: Asst. Prof. Dr. Hasan Oylum. en_US
dc.description.abstract The thesis has been conducted to assess the attitudes and perceptions of Undergraduate IT student in Pakistan regarding mobile information literacy in terms of their age, gender and year of study. Four sub-divisions form the basis of the study; Informationally Literate University, Informationally Literate Person, Framework of Information Literacy and ICT and Students. The study is quantitative in nature and makes use of survey questionnaire on Mobile Information Literacy (MIL) as the data collection tool. The sample size consists of five hundred registered bachelor students from IT department at Comsats University in Pakistan have contributed in the survey willingly. The method for data analysis used is descriptive and has been conducted using Arithmetic mean (X), Frequency (f), Percent (%), Post Hoc Test, Anova test and Independent T-test. Findings show positive perceptions of the students about mobile information literacy and no serious difference is seen between MIL as showed by age direction. Conversely, major difference is seen between the gender and year of study level of the students about MIL, which shows that a relationship exists between undergraduate IT students’ gender, year levels and MIL. The female students showed higher level perceptions regarding literacy of mobile information as compared to male students. The 1st year students showed high levels of perceptions for mobile learning while the 3rd year IT students showed the lowest level of perceptions towards mobile information literacy. Keywords: Student’s Attitude, Student’s Perceptions, Technology Literacy. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, Pakistan'daki Bilişim Teknolojileri (BT) lisans öğrencilerinin Mobil Bilgi Okuryazarlığı (MBO) konusundaki tutum ve algılarının, üniversite içerisindeki bilgi okuryazarlığı alt bölümleri temelinde yaş, cinsiyet ve öğrenim yılı açısından değerlendirilmesini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, kantitatif araştırma ve anket yöntemi kullanılarak yapılmış ve veri toplama aracı olarak kullanılan anket çalışması MBO üzerinedir, ve Pakistan Comsats Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği ve BT Bölümlerine uygulanmıştır. Pakistan'daki Comsats Üniversitesi'nin BT ve Bilgisayar Mühendisliği ve Yazılım Mühendisliği bölümlerinden 500 kayıtlı lisans öğrencisi ankete gönüllü olarak katıldı. Toplanan veriler üzerinde Betimsel Analiz kullanıldı. Verilerin analizi Frekans (f), yüzde (%), Aritmetik ortalama (X), Tek Yönlü Anova kullanılarak ve T-testi yapılmıştır. Bulrgular, BT lisans öğrencilerinin çoğunluğunda MBO konusunda önemli ölçüde yüksek algı seviyeleri oluşturduğunu, yaş ve cinsiyet yönüne göre öğrenciler üzerinde ciddi bir fark oluşturmadığını gösterdi. Tersine, öğrencilerin öğrenim yılına göre mobil bilgi okuryazarlığı düzeyleri arasında büyük bir fark vardır; bu, lisans BT öğrencilerinin yıl seviyeleri ile mobil bilgi okuryazarlığı arasında, mobil öğrenmeye yönelik yüksek düzeyde algı gösteren 1. sınıf öğrencileri arasında bir ilişki olduğunu göstermektedir. 3. sınıf BT öğrencileri, mobil bilgi okuryazarlığı konusunda çok az bir algı seviyesi farkı gösterdiler. Anahtar Kelimeler: Öğrencinin Tutumu, Öğrencinin Algısı, Teknoloji Okuryazarlığı. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Computer and Instructional Technology Teacher Education en_US
dc.subject Information and Communication Technologies in Education en_US
dc.subject Education - Computer network resources en_US
dc.subject Distance Education en_US
dc.subject Computer Assisted Instruction en_US
dc.subject Educational Technology en_US
dc.subject Teaching - Computer network resources en_US
dc.subject Student’s Attitude en_US
dc.subject Student’s Perceptions en_US
dc.subject Technology Literacy en_US
dc.subject Technological Applications en_US
dc.subject ICT Technologies en_US
dc.subject Technological Literacy en_US
dc.subject Integrate Technology en_US
dc.title An Assessment of Attitudes and Perceptions of Undergraduate IT Students on Mobile Information Literacy in Pakistan en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record