Tourism trends are transforming and regenerating at a mind-boggling pace.
Changing and diversifying life styles cause modern day people to alter their
expectations towards the tourism industry each following year. Choices of tourism
diversify completely by the intensive use of internet thus, bring the necessity for
companies to market themselves much more efficiently. Today, as in every sector,
the businesses which promote their selves more efficiently collect more customers
easier. This situation in a tourism company, proves the fact that the way a product is
marketed is more important than the value of that certain product. Peoples’
expectations of travelling are also changing at a fast pace. While holiday meant
staying at hotels, resorts and sunbathing on a beach, now, the emergence of culture
tours have fashioned sightseeing tours and historical travels with the guidance of tour
guides.
In recent years travelling trends diversified dramatically and gastronomy
tourism sits on the top of the list. People now wants to be a part of gastronomy tours
not just to eat but to learn the local culture and to experience the whole concept;
observing the chef and the whole cooking process in the kitchen behind restaurants.
It is known that an average gastronomy tourist spends one and a half times more
money than a regular tourist.
In Turkey, thanks to Incili restaurants which became popular in recent years,
there is no point risking in choosing a restaurant to eat any longer. A gastronomy
guide council of experts in their fields, whom can objectively comment on demands
of consumers had been formed. These experts of a hundred who are known in the
global gastronomy community for their gourmet sense of taste and being trusted for
their pellucid evaluation visit various restaurants in the country systematically and
gives scores based on their evaluations based on criteria such as taste, cleanness and
service. This case attracts tourists’ attention and encourage them for gastronomy
tourism.
The purpose of this study is to examine the changing tourism trends and
customer profiles of Incili Restaurants. For this purpose, in Turkey having 5 inci,
Sunset, Mikla, Neolokal, Od Urla and Maça Kızı on TripAdvisor internet platform in
online customer reviews Leximancer software program using the customer profile of
the Incili restaurants with qualitative content analysis method has been determined
and analyzed.
When the comments made to restaurants in the study were examined, the
flavor theme was found to be the theme that customers talk more than other themes.
Accordingly, 'flavor' (267 reviews), 'menu' (64 reviews), 'quality of service' (136
reviews), 'location' (209 reviews), 'service' (124 reviews), 'price' '(97 reviews),' wine
menu '(56 reviews).
Keywords: Tourism, Tourism Trends, Incili Restaurants.
ÖZ: Turizm trendleri hızla değişmekte ve yenilenmektedir. Değişen ve yenilenen yaşam şekilleri, günümüz insanının turizmden beklentisinin her geçen yıl değişmesine sebep olmaktadır. Turizm tercihleri internetin daha yoğun olarak kullanılmasıyla birlikte tamamen değişim göstermiştir, bu da işletmelerin kendilerini daha iyi pazarlaması gereğini ortaya çıkarmaktadır. Günümüzde her şeyde olduğu gibi kendini iyi pazarlayan işletmeler daha rahat müşteri bulabilmektedir. Bu durum bir turizm işletmesinde pazarladığı malın değerinden çok nasıl pazarlanması gerektiğinin ne kadar önemli olduğu ortaya koymaktadır. Seyahatten beklentilerimiz de aynı oranda farklılaşmaktadır. Birkaç yıl öncesine kadar tatil anlayışımız sadece deniz kenarında güneşlenip, yazlıklarda ya da otellerde dinlenmek demekti, şu anda ise kültür turlarının ortaya çıkışı ve tur rehberleri eşliğinde yapılan tatilleri popülerleştirmiş durumdadır. Son yıllarda seyahat trendleri oldukça çeşitlendi ilk sırayı da gastronomi turizmi almaktadır. İnsanlar artık sadece yemek yemek için değil yemeğin yöresel kültürünü, yemeği hazırlayan ve sunan şefi, mutfağın arka tarafında yemek pişerken neler olduğuna şahit olmak için gastronomi turlarına katılmaktadır. Gastronomi turistleri, bu durum için diğer turistlere göre daha fazla harcama yapmaktadır. Türkiye’de son yıllarda popüler olan incili restoranlar sayesinde yemek için mekan seçerken artık risk almaya gerek kalmadı. Konusunda son derece uzman ve objektif görüşlerle ortaya çıkarılan bir gastronomi rehberi oluşturulmuştur. Gastronomi dünyasının bilinen isimleri ile objektif değerlendirmesine güvenilen yüzden fazla kişi, Türkiye’de birçok restoranları gezerek lezzet, temizlik, servis
gibi kategorilerde bu restoranlara puan vermektedir. Bu durum turistlerin ilgisini
çekerek onları gastronomi turizmine teşvik etmektedir. Bu çalışmanın amacı
değişen turizm trendlerini ve incili restoranların müşteri profillerini incelemektir.
Bu amaçla Türkiye’de bulunan ve 5 inci’ye sahip olan Sunset, Mikla, Neolokal,
Od Urla ve Maça Kızı hakkında TripAdvisor internet platformundaki çevrimiçi
müşteri yorumları Leximancer yazılım programı kullanarak nitel içerik analizi
yöntemi ile incili restoranların müşteri profili belirlenmiş ve analiz edilmiştir.
Çalışmada restoranlar için yapılan yorumlar incelendiğinde lezzet teması diğer
temalara göre müşterilerin en çok bahsettiği tema olarak bulunmuştur. Buna göre,
313 kişilik yorum içinden ‘lezzet’ (267 yorum), ‘menü’ (64 yorum), ‘hizmet kalitesi’
(136 yorum), ‘mekan’ (209 yorum), ‘servis’ (124 yorum), ‘fiyat’ (97 yorum), ‘şarap
menüsü’ (56 yorum) almıştır.
Anahtar Kelimeler: Turizm, Turizm Trendleri, İncili Restoranlar