dc.contributor.advisor |
Gümüş, Agah |
|
dc.contributor.author |
Safavi, Sarvenaz |
|
dc.date.accessioned |
2022-04-26T11:21:40Z |
|
dc.date.available |
2022-04-26T11:21:40Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.date.submitted |
2018-02 |
|
dc.identifier.citation |
Safavi, Sarvenaz. (2018). Context Analysis of Advertising Design: A New Context-Based Semiotic Approach. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5440 |
|
dc.description |
Doctor of Philosophy in Communication and Media Studies. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2018. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Agah Gümüş. |
en_US |
dc.description.abstract |
This research tried to validate a new approach to semiotic analysis in advertising
posters. The aim of writing this thesis was to reveal a new approach in dealing with
signs and the way it is used in advertising design. Due to the nature of advertising
designs they are constructed on the selection and combination of signs and because
of this, people can also select and perceive some of the signs in advertisings posters.
Based on the results, it is possible to say that there are no absolute parameters to
design an advertising poster in which all the receivers will have the same
understanding. Designers aren’t the only ones that will select and combine signs also
readers of the text follow the same procedure in order to read the signs. These
differences in interpretation is based on the differentiation of understanding Context
B and the Context C of each receiver which is due to the information available from
the individual perception of the so-called Context B and Context C.
Based on the results and findings of this research, the researcher has proven that not
only the human perception is different from individual to individual in advertising
posters, also it is depended on the three context which the researcher called Context
A the linguistic context, Context B the situational context and Context C which is
the background knowledge of each individual.
These variations in interpretation and perception of advertising posters have three
main reasons that can be concluded as three contexts. Some people do not select and
perceive all the sentences, including linguistics and/or non-linguistics sentences.
The difference in the situational context can be the reason of reading the text in
different ways, due to the fact that the knowledge of individuals can be different,
consciously and/or unconsciously this knowledge can affect the way that an
individual read and understand a advertising posters.
Keywords: Semiotics, Context, Advertising Design, Human Perception. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Bu araştırma, reklam posterlerinde göstergebilim analizine yeni bir yaklaşımı
doğrulamaya çalışmıştır. Bu tezin yazılma amacı işaretlerin kullanımı ile ilgili yeni
bir yöntemin reklam tasarımında nasıl kullanılabileceğini ortaya koymaktır.
Reklamın doğal yapısından ötürü reklam posterinin yapımı tamamen göstergelerin
seçimi ve birleşimi üzerinden oluşmaktadır. Bu nedenle de kişiler reklam
posterindeki göstergeleri seçerek algılamaktadır. Araştırmanın sonuçlarına
baktığımızda reklam posterlerinde kesin bir algılama ve anlama yaratmak mümkün
değildir. Bu, kişilerin algılarının farklılıklarından oluşan bir durumdur. Sadece
tasarımcılar seçim ve birleşim sürecinden geçmezler. Bu süreçte metni okuyan
kişiler de okumak ve anlamak için göstergeleri aynı şekilde seçim ve birleşim ile
algılamak durumundadır. Yorumlamada ortaya çıkan bu farklar Bağlam B ve
Bağlam C’yi anlamakta ortaya çıkan farklardan oluşur. Bir reklam posteri okunurken
kişilerin kendi görüşleri Bağlam B ve Bağlam C ile ilişkilendirilir. Bu da demek
oluyor ki kişiler Bağlam B ve Bağlam C`yi, Bağlam A ile ilişkilendirerek yorum
çıkarır, anlamlandırır. Bağlam C alıcı kişilerin kendilerine özgü yorumlarından
oluşur. Bağlam B ve Bağlam C olarak adlandırdığımız bilgi kişilerin kişisel
algılarında bulunan yorumlara dayanır.
Bu araştırmada bulunan sonuçlar yazarın insan algısında farklılıklar olduğunu ve
kişiden kişiye değiştiğini kanıtlamaktadır. Ayrıca yazar bu algının üç bağlama bağlı
olduğunu kanıtlar. Bu üç bağlamın birincisi Bağlam A dil bağlamı, ikincisi Bağlam
B durumsal Bağlam ve üçüncüsü ise Bağlam C kişilerin kendi geçmişten gelen
bilgileridir.
Bu reklam posterlerinin yorumlama ve algılamada ortaya çıkan farklılıklarının üç
nedeni vardir. Bunun adına Üçlü Bağlamlar denilebilir. Bazı kişiler seçip algılarken
bütün cümleyi görmezler buna sözlü ve sözsüz iletişim dahildir. Durumsal
Bağlamdan kaynaklı farklılıklar bir metnin okunurken farklı okunmasına yol
açmaktadır. Reklam posterini okurken kişilerin bilgisi ve tecrübesi bilinçli veya
bilinçsiz bir şekilde algı ve yorumlarını etkileyerek reklam posterinin farklı
anlaşılması veya algılanmasına yol açar.
Anahtar kelimeler: Göstergebilimi, Bağlam, Reklam Tasarımı, İnsan Algısı. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Communication and Media Studies |
en_US |
dc.subject |
Semiotics |
en_US |
dc.subject |
Context |
en_US |
dc.subject |
Advertising Design |
en_US |
dc.subject |
Human Perception |
en_US |
dc.title |
Context Analysis of Advertising Design: A New Context-Based Semiotic Approach |
en_US |
dc.type |
doctoralThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies |
en_US |