Students' perception toward the effects of social networking sites on academic performance: Faculty of Communication and Media Studies, EMU

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Hocanın, Fatma Tansu
dc.contributor.author Ndoye, Papa Oumar
dc.date.accessioned 2022-04-26T11:26:45Z
dc.date.available 2022-04-26T11:26:45Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018-09
dc.identifier.citation Ndoye, Papa Oumar. (2018). Students' perception toward the effects of social networking sites on academic performance: Faculty of Communication and Media Studies, EMU. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5442
dc.description Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2018. Supervisor: Dr. Fatma Tansu Hocanın. en_US
dc.description.abstract The Internet has gone through rapid enhancement, with the compelling importance of socializing as well as the mechanism of communication concepts. Social media could be referred to as a platform of interaction with people where which they create, exchange and share variable information and ideas in effective networks and communities. In this research, the purpose of this investigation is the students‟ perception using of social networks (SN) on their academic performance. The research is also aimed to evaluate the negative and positive effects of such sites on students‟ academic performance. In this research, a total 70 questionnaires were prepared which is composed of two parts: Part 1 contains personal data of the participants such as age, gender, grade and whether they have registered any online class before or not. In addition, Part 2 contains questions on the subject of the students‟ perception regarding to the impact of social networking sites in education and shared with the faculty of Communication and Media Studies‟ students of Eastern Mediterranean University. After collecting data, SPSS Software was used for the analysis, i.e. Mean, standard deviation, one-way ANOVA, and t-test to show the interrelationship between variables. The study showed that most of the students engage in the use of social networking sites primarily for socialization activities rather than for academic purposes. However, most of the students think that social networking sites have more positive impact on their academic performance. The research also explores the significant relationship between grades, age, gender, and the effects on the negative and positive concepts of SNS on student‟s overall academic performance. Therefore, there is a significant relationship between the age and gender of students, but also the positive and negative effects on their academic perceptions with social networks. Keywords: Social Networking, Social Media, Academic Performance, Perception en_US
dc.description.abstract ÖZ: İnternet, sosyalleşmenin yanı sıra iletişim kavramlarının mekanizması üzerinde de büyük önem taşıyan hızlı bir gelişim geçirdi. Sosyal medya, kişilerin birbirleri ile etkili ağlar ve topluluklarda değişken bilgi ve fikirlerin oluşturulduğu, paylaşıldığı bir etkileşim platformu olarak ifade edilebilir. Bu araştırmada amaç, öğrencilerin akademik performansları üzerindeki algılarını incelemektir. Araştırma ayrıca sosyal paylaşım sitelerinin öğrencilerin akademik performansı üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini değerlendirmeyi amaçlamıştır. Bu araştırmada toplam 70 soru hazırlanmış ve bu sorular iki bölümden oluşmaktadır: 1. Bölümde katılımcıların yaş, cinsiyet, sınıf ve çevrimiçi sınıf gibi kişisel verileri yer almaktadır. Bölüm 2'de ise, sosyal ağ sitelerinin öğrencilerin eğitimdeki etkilerine ilişkin algılarını öğrenmek ve sosyal ağların akademik performansına etkilerini incelemek üzere, bu sorular Doğu Akdeniz Üniversitesi İletişim ve Medya Fakültesi öğrencileri ile paylaşılmıştır. Veri toplandıktan sonra değişkenler arasındaki ilişkiyi göstermek için SPSS kullanılarak ortalama, standart sapma, tek yönlü ANOVA ve t-test analizi yapılmıştır. Araştırma, öğrencilerin çoğunun, sosyal amaçlı sitelerin öncelikli olarak akademik amaçlı değil, sosyalleşme faaliyetleri için kullanıldığını tespit etmiştir. Bununla birlikte, öğrencilerin çoğu sosyal ağ sitelerinin akademik performansları üzerinde daha olumlu etkiye sahip olduğunu düşünmektedir. Araştırma ayrıca not ortalamaları, yaş, cinsiyet ve fakülte eğitmenleri ile SNS'nin öğrencinin genel akademik performansı üzerindeki olumsuz ve olumlu kavramlarına yönelik algıları arasındaki anlamlı ilişkiyi araştırmıştır. Çalışma, öğrencilerin yaş ve cinsiyetleri arasında, SNS'nin öğrencilerin olumlu ve olumsuz algıları arasında anlamlı bir ilişki olduğunu göstermektedir Anahtar Kelimeler: Sosyal Ağ Siteleri (SNS), Sosyal Medya, Akademik Performans en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Information and Communication Technologies in Education en_US
dc.subject Computer Education and Instructional Technology en_US
dc.subject Social Media--Communication--Students--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North en_US
dc.subject Social Networking en_US
dc.subject Social Media en_US
dc.subject Academic Performance en_US
dc.subject Perception en_US
dc.title Students' perception toward the effects of social networking sites on academic performance: Faculty of Communication and Media Studies, EMU en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record