The Effect of Perceived Price Fairness on Customers Loyalty Mediated by Customers Satisfaction and Perceived Switching Cost

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor İslamoğlu, Mehmet
dc.contributor.author Alonjang, Daisy Ngueban
dc.date.accessioned 2022-04-27T07:25:28Z
dc.date.available 2022-04-27T07:25:28Z
dc.date.issued 2019
dc.date.submitted 2019-01
dc.identifier.citation Alonjang, Daisy Ngueban. (2019). The Effect of Perceived Price Fairness on Customers Loyalty Mediated by Customers Satisfaction and Perceived Switching Cost. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5461
dc.description Master of Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mehmet İslamoğlu. en_US
dc.description.abstract The aim of this research is to develop a conceptual background that examines how perceived price fairness affects customer loyalty, with the mediating impact of two variables: customer satisfaction and customer loyalty. Perceived price fairness refers to the judgement customers have of the prices of a good or service being, just, satisfactory and rational. Generally, the customer’s judgment of price fairness impacts their level of satisfaction and loyalty behavior. In addition, perceived switching costs greatly impact customers willingness to maintain a relationship with the business. This study implemented the deductive approach using a sample population of 381student customers of markets/supermarkets in North Cyprus. Quantitative data has been obtained through the use of questionnaires and the above mentioned relationships are analyzed using SPSS statistical software. Results show that the impact of perceived price fairness on customer loyalty is significantly influenced by the levels of customer satisfaction and perceived switching costs. When prices are perceived as unfair, loyalty may still persist if a customer enjoys satisfaction or has high perceived switching cost for shopping from alternative markets. Keywords: perceived price fairness, customer satisfaction, customer loyalty, perceived switching cost, supermarkets in North Cyprus. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırmanın amacı fiyat adalet algısının müşteri sadakatini nasıl etkilediğini incelemek ve bu etkiye müşteri memnuniyeti ile algılanan değiştirme maliyetlerinin ne kadar aracılık etkisini yapmakta olduğunu görmektir. Fiyat adalet algısı, müşterilerin bir mal veya hizmetin fiyatlarının tarafsız, tatmin edici ve rasyonel olduğuna karar vermesini ifade eder. Genel olarak, müşterinin fiyat adaleti değerlendirmesi, memnuniyet seviyesine ve sadakat davranışına etki eder. Ek olarak, algılanan değiştirme maliyetleri, müşterilerin şu anki işletme yerine alternatif olarak diğer rakip işletemelere gitmelerinin kendilerine getireceği ilave maliyetleri kapsar. Bu maliyetler de sadakate olan etkilere aracılık etkisi yapabilir. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs'taki 381 müşteri / süpermarket müşterisinin örnek nüfusu kullanılarak tümdengelim yaklaşımını uyguladı. Anketler kullanılarak kantitatif veriler elde edilmiş ve yukarıda belirtilen ilişkiler SPSS istatistik yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, fiyat adaleti algısının müşteri sadakatine olan etkisi yüksektir ve bu etkiye hem müşteri memnuniyeti hem de değiştirme maliyeti algısı faktörleri önemli derecede aracılık etkisi yapmaktadır. Bu durumda, fiyatların adaletsiz olduğunu düşünen müşteriler, memnuniyet seviyelerinin yüksek olması veya algıladıkları değiştirme maliyetlerininin yüksek olması halinde sadık müşteri olarak kalmaya devam edebilirler. Anahtar Kelimeler: Fiyat Adaleti Algısı, Müşteri Memnuniyeti, Müşteri Sadakati, Değiştirme Maliyeti Algısı, Kuzey Kıbrıs'taki süpermarketler. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Customer loyalty--Consumers' preferences en_US
dc.subject Consumer satisfaction--Brand preferences--marketing research--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) en_US
dc.subject Consumer attitudes, preferences, reactions--Cyprus, North en_US
dc.subject Perceived price fairness en_US
dc.subject customer satisfaction en_US
dc.subject customer loyalty en_US
dc.subject perceived switching cost en_US
dc.subject supermarkets in North Cyprus en_US
dc.title The Effect of Perceived Price Fairness on Customers Loyalty Mediated by Customers Satisfaction and Perceived Switching Cost en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record