This study explores the influence of contextual and individual predictors on
bullying perpetration/ victimization among semi-professional team sports players in
North Cyprus. Three variables reflect on personal determinants (e.g., gender,
nationality, and personality traits), and another two, representing external contextual
factors (e.g., negative coaching behaviour and the psychological climate of the team),
which according to existing literature could predict the frequency of bullying dynamics
in sports. A total of 193 sports players with an average age of 24.74 (SD = 5.15) were
recruited via an online survey method to take part in the experiment. Sixteen teams
(seven women’s teams and nine men’s teams) from four different team sports
disciplines: handball, football, volleyball, and basketball filled out the questionnaires.
The result revealed that the rate of bullying perpetration and victimization among
men/women is equal in sports. Besides, it was also ascertained that gender, nationality,
and the coach’s negative pedagogy significantly predict bullying dynamics among
athletes. Such findings shape the base for further ongoing works, which could
underline the critical demand for more emphasis and analysis of nationality, gender,
and coach’s negative rapport on bullying perpetration/victimization later on.
Keywords: bullying perpetration, bullying victimization, sports, gender, nationality,
coach’s negative pedagogy
ÖZ:
Bu tez çalışması, Kuzey Kıbrıs'taki yarı profesyonel takım sporları
oyuncularıarasındaki zorbalık suçu / zorbalık mağduriyeti üzerindeki bağlamsal ve
bireysel yordayıcı etkisini araştırmaktadır. Üç değişken kişisel belirleyicileri
yansıtmaktadır (örneğin cinsiyet, milliyet ve kişilik özellikleri) ve diğer ikisi mevcut
literatüre göre spordaki zorbalık dinamiklerinin sıklığını tahmin edebilen dış
bağlamsal faktörleri (örneğin, olumsuz koçluk davranışı ve takımın psikolojik
durumu) temsil etmektedir. Yaş ortalaması 24.74 (SD = 5.15) olan toplam 193 sporcu,
çevrimiçi anket yöntemiyle çalışmaya katılmak üzere araştırmaya alınmıştır. Dört
farklı takım spor dalından, hentbol, futbol, voleybol ve basketbol olmak üzere, on altı
takım (yedi kadın takımı ve dokuz erkek takımı) anketleri doldurmuştur. Araştırma
sonucu sporda erkekler / kadınlar arasındaki zorbalık ve mağduriyet oranlarının eşit
olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca cinsiyet, milliyet ve antrenörün olumsuz
pedagojisinin sporcular arasındaki zorbalık dinamiklerini anlamlı şekilde yordadığı da
belirlenmiştir. Bu tür bulgular, milliyet, cinsiyet ve koçun zorbalık suçu / zorbalık
mağduriyeti ile ilgili olumsuz ilişkisinin daha fazla vurgulanması ve analizi için kritik
talebin altını çizebilecek devam eden çalışmaların temelini şekillendirmektedir.
Anahtar kelimeler: zorbalık suçu, zorbalık mağduriyeti, spor, cinsiyet, milliyet,
koçun olumsuz pedagojisi