Pakistan’s Cultural Identity in the Era of Netflix: Perspectives of EMU’s Pakistani Students

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Behçetoğulları, Pembe
dc.contributor.author Hashmi, Syeda Tehniat
dc.date.accessioned 2022-05-10T06:20:42Z
dc.date.available 2022-05-10T06:20:42Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020-09
dc.identifier.citation Hashmi, Syeda Tehniat. (2020). Pakistan’s Cultural Identity in the Era of Netflix: Perspectives of EMU’s Pakistani Students. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5489
dc.description Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2020. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Pembe Behçetoğulları. en_US
dc.description.abstract This research is a qualitative, exploratory study that aims to understand the cultural identity of the Pakistani young adults in relation to Netflix. With a lack of youth centric local media available for Pakistani young adults, it is common for them to be exposed to adult oriented local and international content, both influencing, along with various political and social factors explored in the literature, the cultural identity that they develop. The sample population for this study consists of 15 Pakistani nationals studying at the Eastern Mediterranean University (EMU) who are undergraduates, users of Netflix, and aged between 18-25 years. I conducted semi-structured interviews and made use of the textual analysis methodology to analyze the information collected. There were three main research questions driving the study: how young Pakistani adults view the culture of Pakistan and subsequently their identity, how they navigate their way around the lack of youth centric content, and whether Netflix aids their identity formation, if at all, in a manner contrary to Pakistan’s cultural values. Findings show that the participants view their culture and cultural identity in terms of Islam but want to change the conservative air surrounding it, previously preferred third party websites and now Netflix to consume international content, and feel that Netflix has had no impact on their values, although it somewhat influences them in general. This study contributes to the dearth of literature regarding Pakistani identity and Netflix’s relationship with identity and benefits government and media personnel, academicians and students, media scholars, psychologists, sociologists, the Netflix team and more. Keywords: Pakistan, Cultural Identity, Netflix, Westernization en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırma, niteliksel ve deneysel yöntemler kullanılarak Pakistan uyruklu genç neslin kültürel kimliklerini Netflix ilişkisi üzerinden araştırmayı hedeflemektedir. Yerel/ulusal medyanın genç odaklı olmaması yüzünden Pakistanlı genç nesillerin kültürel kimliklerini geliştirmelerinde, gerek literatürde incelenen çeşitli politik ve sosyal faktörlerin, gerekse de kültürel kimliği etkileyen yetişkinlere yönelik ulusal ve uluslararası içeriklere maruz kalmalarının etkili olduğu söylenebilir. Bu çalışmada yaşları 18 ile 25 arasında değişen ve Netflix kullanan Pakistan uyruklu 15 Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencisinin görüşlerine başvurulmuştur. Öğrencilerden toplanan bilgiler yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmış ve bu metinler tematik bir yaklaşımla çözümlemeye tabi tutulmuştur. Çalışmayı üç ana araştırma sorusu yönlendirmektedir. Birinci soru, Pakistanlı genç neslin, uluslararası dizi ve filmleri yerel dizilere tercih edip etmedikleridir. İkincisi Netflix’i Pakistan’ın yerel eğlence kanallarına tercih edip etmedikleridir. Üçüncü soru ise, Netflix’in Pakistan’ın inkâr edilen kültürel değerlerine aykırı bir kimlik oluşumuna destek olup olmadığı sorusudur. Ortaya çıkan bazı eğilimler, Netflix konusunda filizlenen bir popülariteyi ortaya çıkarmakta, Batı medyasının artan etkisi, teknolojik bireysellik lehine parçalanan kuşaksal kolektiflik, muhafazakarlığın yerine ılımlı bir din anlayışının ihtiyacı, Pakistan kültürünün uluslararası kültürler tarafından daha da kuşatılması, Pakistan genç neslinin değişim ihtiyaçları karşısında bir dürtü olmaktadır. Bu çalışma, Pakistan kimliği ve Netflix’in kimlik ilişkisi üzerinden ilgili literatürün eksikliğine katkıda bulunmakta, hükümet, medya mensupları, akademisyenler, psikologlar, sosyologlar, Netflix personelleri gibi daha pek çok alana fayda sağlamaktadır. Anahtar Kelimeler: Pakistan, Kültürel kimlik, Netflix, Batılılaşma en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Communication and Media Studies en_US
dc.subject Culture--Cultural Identity--Pakistani Students--Pakistan en_US
dc.subject Netflix (Firm)--Social Aspects--Pakistan en_US
dc.subject Television broadcasting--Communication--Pakistan en_US
dc.subject Television--Social aspects en_US
dc.subject Pakistan en_US
dc.subject Cultural Identity en_US
dc.subject Netflix en_US
dc.subject Westernization en_US
dc.title Pakistan’s Cultural Identity in the Era of Netflix: Perspectives of EMU’s Pakistani Students en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record