Story books are important tools in a childs education. Story books, one of the communication tools in the media, play an important role in the growing part of children life. Childs after they born are immediately builds a relationship with story books. Story books comes first in written and visual tools. That’s why they need to be examined well.
In this research six of the most selled story books in Turkey are choosen to analyze. 80 visuals from choosen books has ben examined with Ronald Barthes’s semiotics approaches. In the analysis type of violence, attitudes and the words linked with the violence is detected. The result of research shows the common type of violence is psychological violence and the reason of the violence is desperateness, hopelessnes and the violent attitotes are intimidation and annoying other characters.
Keywords: Semiotics, Children’s Books, Fearn, Violence
ÖZ:
Hikâye kitapları, çocuk eğitiminde önemli bir yere sahip olan bir araçtır ve medyada yer alan iletişim araçlarından biri olan hikâye kitapları çocukların hayatında önemli bir rol üstlenmektedir. Çocuklar doğdukları andan itibaren medya ile ilişki içerisindedirler. Görsel ve yazılı araçların başında gelen bu hikâye kitapları, çocuk için örnek teşkil eder. Bu nedenle hikâye kitaplarının görsel ve yazılı mesajlarının incelenmesi çok önemlidir.
Bu araştırmada, Türkiye’de en çok satılan altı hikâye kitabını örnek olarak seçilmiştir. Seçilen kitaplardaki görsel içeriklerde, Ronald Barthes’in göstergebilim yaklaşımlarından yan anlam ve düz anlam kullanılmıştır ve 80 görselin çözümlemesi yapılmıştır. Bu çözümleme sonucunda, incelenen kitaplardaki şiddetin nedeni, türü, davranış şekilleri ve şiddet ile ilgili kullanılan sözcükler tespit edilmiş ve araştırmanın sonucunda incelenen 6 kitapta geçen ortak şiddet türü olarak psikolojik şiddet, şiddet nedeni olarak çaresizlik ve umutsuzluk, şiddet içeren davranışlar ise korkutma ve rahatsız edici davranışlar olarak bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Göstergebilim, Çocuk Kitapları, Korku, Şiddet