The advancements in informatics and internet technology have affected many other areas. Healthcare has become one of the fields that are most affected by these innovations and changes. This study falls within the scope of health communication and health literacy. The research is concerned with revealing the interaction communication between television health shows and their social media accounts from the perspective of the viewer. This study focuses on a television health show that has a role in spreading health information and that causes controversy in health communication.
The aim of this study was to question the effectiveness of the use of the Instagram account of the television show in terms of users/followers/viewers and in relation to the issues mentioned in the show. Accordingly, the study seeks an answer to the question “how do individuals use Instagram to ask questions about their own illnesses, seek solutions, and call for help” in relation to the issues mentioned in the television health show. The correlation between the television show and its social media account is examined. The television program named “Zahide Yetiş’le” is chosen for the purpose of this study, which is a popular Turkish broadcast on “Show TV” channel in the Turkish media, with a high rating among the health programs. Following the theoretical framework of the Uses and Gratifications Theory, the study conducted a face-to-face questionnaire to determine what the viewers was affected by while watching television health show and what they gained from watching it. The lack of health programs of this kind in the Turkish Republic of Northern Cyprus television broadcasts is a limitation to this study besides the pandemic situation in the due course
of this inquiry. A quantitative research method was applied to 353 samples living in Famagusta, Northern Cyprus, aged 18-65 years, who had an Instagram account, and watched the show "Zahide Yetiş’le".
The results indicate that individuals watch television health shows to obtain health information, and they follow the social media accounts of these shows to see what will happen in the next episode. In addition, it was revealed that the social media account of the show was supportive in forming motivation in individuals to watch the television show and that the participants interacted with the social media account to comment and ask questions about their and/or relative's illnesses, share their satisfaction with the guest doctor or the mentioned treatment method, and ask confidential questions through the direct message feature. According to the findings, the participants did not prefer to watch television health program for information or assistance regarding health issues before applying to a health institution or a doctor. There was no significant correlation between individuals who have to regularly take medication and treatment and healthy individuals in terms of the frequency of watching television health programs and interacting on their social media accounts. Additionally, social media networks belonging to health shows on TV do not have a high level of contribution to interpersonal communication.
Keywords: Health Literacy, Health Communication, Public Health, Social Media
ÖZ:
Bilişim ve internet teknolojisindeki gelişmeler beraberinde bir çok alanı da etkilemektedir. Sağlık hizmetleri bu yeniliklerden ve değişimlerden en çok etkilenen alanlardan biri haline gelmiştir. Bu çalışma, sağlık iletişimi ve sağlık okuryazarlığı kapsamına girmektedir. Araştırma, televizyonda yayınlanan sağlık programı ile programın sosyal medya hesabı arasındaki etkileşim iletişimini izleyici perspektifinden ortaya çıkarmakla ilgilenmektedir. Bu çalışma, sağlıkla ilgili bilgilerin yayılmasında rol alan ve sağlık iletişiminde tartışmalara yol açan bir televizyon sağlık programı üzerinedir. Çalışmanın amacı, , televizyon sağlık programında bahsedilen konularla bağlantılı olarak, Instagram kullanımının televizyon programı ile ilgili iletişim etkinliğini kullanıcılar / takipçiler / izleyiciler açısından sorgulamaktır. Bu doğrultuda, çalışma bir televizyon sağlık programında bahsedilen konularla ilişkili olarak, “bireylerin kendi hastalıklarıyla ilgili soru sorma”, “çözüm arama” ve “ yardım çağrısında bulunmaları” için Instagram’ı araç olarak kullanma durumları nedir sorusuna cevap aramaktadır. Televizyon programı ile onun sosyal medya uzantısı arasındaki ilişki irdelenmektedir. Bu amaca yönelik olarak, sağlık içerikli yayın yapan programlar arasından reytingi yüksek olan, Show TV ekranlarında yayınlanan “Zahide Yetiş’le” adlı program bu çalışma için seçilmiştir.
Çalışma, Kullanımlar ve Doyumlar yaklaşımının teorik çerçevesini takip ederek izleyicilerin programı izleyerek nelerden etkilendiklerini ve programı izledikten sonra edindikleri kazanımları saptayabilmek için yüz yüze anket uygulamasıyla inceleme yapmıştır. Kuzey Kıbrıs televizyonlarında sağlıkla ilgili bu tür yayın yapan programların olmaması ve çalışma sırasında ortaya çıkan pandemi durumu
araştırmanın sınırlılıklarıdır. Kuzey Kıbrıs’ın Gazimağusa ilçesinde yaşayan 18-65 yaş aralığında Instagram hesabına sahip ve Zahide Yetiş’le programını izleyen 353 örneklemle nicel araştırma yöntemi uygulanmıştır.
Çalışmanın sonuçları, bireylerin sağlık bilgisi edinmek için televizyon sağlık programlarını izlediklerini ve sağlık programlarının sosyal medya hesaplarını gelecek bölümde neler olacağını görmek için takip ettiklerini göstermektedir. Ayrıca, bireylerin televizyon sağlık programını izleme motivasyonlarının oluşmasında programın sosyal medya hesabını destekleyici olduğu ve katılımcıların televizyon sağlık programlarının sosyal medya hesapları sayesinde kendi hastalıkları ve/veya bir yakınlarının hastalığıyla ilgili konuşulduğunda anlık olarak yorum yazıp soru sorma, konuk doktorla ya da bahsedilen tedavi yöntemiyle ilgili memnuniyetlerini paylaşma, gizli sormak istedikleri bir soruyu direkt mesaj özelliği sayesinde sorma gibi etkileşimlerde bulundukları ortaya çıkmıştır. Sonuçlara göre, katılımcılar herhangi bir sağlık konusuyla ilgili bilgi ve yardım almak için sağlık kuruluşuna ve doktora başvurmadan önce sağlık programlarını izlemeyi tercih etmemektedirler. Düzenli ilaç kullanmak ve tedavi olmak zorunda olan bireylerle, bir sağlık problemi olmayan bireylerin televizyon sağlık programlarını izleme sıklıkları ve televizyon sağlık programını izlemekle sosyal medya hesabında etkileşimde bulunma durumu arasında da anlamlı bir ilişki bulunmadığı bilgisine ulaşılmıştır. Buna ek olarak, televizyon sağlık programlarının sosyal medya araçlarının kişilerarası iletişime yüksek düzeyde katkısı bulunmamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık İletişimi, Halk Sağlığı, Sosyal Medya