dc.contributor.advisor |
Coşkun, Afet Çeliker |
|
dc.contributor.author |
Isied, Maryam Ahmad Mohammad |
|
dc.date.accessioned |
2022-05-17T06:54:26Z |
|
dc.date.available |
2022-05-17T06:54:26Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020-09 |
|
dc.identifier.citation |
Isied, Maryam Ahmad Mohammad. (2020). Interpreting Spaces for Advanced Learning Environment by Interaction with the Natural Environment in Primary Schools. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5520 |
|
dc.description |
Master of Science in Interior Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2020. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Afet Çeliker Coşkun. |
en_US |
dc.description.abstract |
The rate of urbanization is accelerating in an unprecedented way in all countries, which
leads to the difficulty of people reaching the natural environment. As a result of
urbanization, the individual spends most of time inside the buildings. The individual
in childhood needs to be more closely related to nature than adults. Natural is a basic
requirement for humans because it is part of its formula. The problem with this study
is that most of the research focuses on connecting students to the natural environment
by playing in the open air, while there is little research on the possibility of connecting
students in primary schools with the natural environment while they are inside the
building. The aim of this study is to offer proposals and solutions in the ways of having
a natural environment in the primary school, and to identify places with large
gatherings in the school to know how the natural environment is distributed inside or
outside the school building; also the existence of solutions for the presence of natural
environment spaces in primary schools regardless school size.
The limitation of the study can be defined with five primary schools in the United
States. The schools were chosen every five years starting from 1995 to 2020. These
schools are distinguished by their contemporary and innovative design and the existing
natural environmental spaces, and the different school spaces, all of which were
designed and built by a group of Architects and interior designers. The methodology
of this study is qualitative, as a group of books, articles, and magazines have been
analyzed and recapitulated. Results of this study show possibilities of having a natural
environment under any natural conditions and whatever the size of the primary school.
The school's indoor spaces can be linked with the natural environment by focusing on
the areas where students gathered in large numbers.
Keywords: education building, primary school, learning environment, natural
environment, design. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Kentleşme hızı tüm ülkelerde görülmemiş bir şekilde artıyor ve bu da insanların doğal
ortama ulaşmasının zorlaşmasına neden olmaktadır. Kentleşmenin bir sonucu olarak
birey, zamanının çoğunu yapıların içinde geçirmektedir. Çocukluktaki bireyin,
yetişkinlere göre doğayla daha yakından ilişkili olması gerekmektedir. Doğal,
formülünün bir parçası olduğu için insanlar için temel bir gerekliliktir. Araştırmaların
çoğunun öğrencileri açık havada oynayarak doğal çevreye bağlamaya odaklanması,
ilkokuldaki öğrencileri okul içindeyken doğal çevre ile ilişkilendirme olasılığı üzerine
çok az araştırma olması, bu araştırmada problem olarak nitelendirilmektedir. Bu
çalışmanın amacı, ilkokulda doğal bir çevreye sahip olma yollarında öneriler ve
çözümler ortaya koymak ve doğal çevrenin okul içinde veya dışında nasıl dağıldığını
bilmek için okulda büyük toplantıların olduğu yerleri belirlemek; ayrıca okul
büyüklüğü ne olursa olsun ilkokullarda doğal çevre mekanlarının varlığına yönelik
çözümlerin varlığını işaret etmektir.
Çalışmanın sınırlaması, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki beş ilkokul ile
belirlenmiştir. Okullar, 1995'ten 2020'ye kadar her beş yılda bir seçildi. Bu okullar,
çağdaş ve yenilikçi tasarımları, mevcut doğal çevre alanları ve her biri bir grup Mimar
ve iç mekan tasarımcısı tarafından tasarlanan ve inşa edilen farklı okul alanları ile ayırt
edilmektedir. Bu çalışmanın metodolojisi niteldir, çünkü bir grup kitap, makale ve
dergi analiz edilip özetlenmiştir. Bu çalışmanın sonuçları, ilkokulun büyüklüğü ne
olursa olsun, her türlü doğa koşulunda doğal bir ortama sahip olma olasılıklarıdır.
Okulun kapalı alanları doğal çevre ile ilişkilendirilebilir. Öğrencilerin çok sayıda
toplandığı alanlara odaklanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: eğitim binası, ilkokul, öğrenme ortamı, doğal çevre, tasarım. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Interior Architecture |
en_US |
dc.subject |
Interior Design--Primary Schools |
en_US |
dc.subject |
School buildings--Designs and plans |
en_US |
dc.subject |
Primary Schools--Buildings--Design and construction |
en_US |
dc.subject |
Education building |
en_US |
dc.subject |
primary school |
en_US |
dc.subject |
learning environment |
en_US |
dc.subject |
natural environment |
en_US |
dc.subject |
design |
en_US |
dc.title |
Interpreting Spaces for Advanced Learning Environment by Interaction with the Natural Environment in Primary Schools |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture |
en_US |