The Effect of Sales Promotion on Impulsive Buying Behaviour in Morocco

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Köksal, Mehmet Haluk
dc.contributor.author Amarray, Hamza
dc.date.accessioned 2022-05-26T09:21:00Z
dc.date.available 2022-05-26T09:21:00Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020-09
dc.identifier.citation Amarray, Hamza. (2020). The Effect of Sales Promotion on Impulsive Buying Behaviour in Morocco. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5550
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Mehmet Haluk Köksal en_US
dc.description.abstract Old shopping styles in Morocco are changing as consumers become more conscious about where they spend their money which creates a challenge for marketers. That is why it is fundamental for businesses to be cognizant of the effect that sales promotion tools have on impulsive buying behaviour, not only to apply those tools accordingly but also to understand what triggers their customers most. The objective of this study is to highlight the effect of sales promotion tools on impulsive buying behaviour in Morocco. Through a comprehensive questionnaire, we gathered data from 325 respondents using random sampling. The responses were coded into SPSS 26, descriptive and inferential analyses were conducted to test the proposed hypotheses. Exploratory factor analyses proved the reliability of our construct as well as strengthened the model fit, followed by Pearson’s correlation and multiple regression analyses to expose the causal relationship between our independent, dependent, and cofounding variables. The results of the study were; sales promotion tools especially price discount, buy one get one free, coupons, and sweepstakes showed a significant positive effect on impulsive buying behaviour. Lastly, the output of this research would assist marketers in running successful sales promotions interventions more efficiently in the Moroccan market. Therefore, driving more competition and better sales planning. Keywords: sales promotion, impulsive buying behaviour, coupon, discount, buy one get one free, sweepstakes, personality, Morocco, behavioural marketing. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Fas'taki eski alışveriş tarzları, tüketiciler paralarını nereye harcadıkları konusunda daha bilinçli hale geldikçe, değişiyor ve bu da pazarlamacılar için zorluk yaratıyor. Bu nedenle, pazarlama alanında, bir işletmenin satış promosyon araçlarının dürtüsel satın alma davranışı üzerindeki etkisinin bilincinde olması, sadece bu araçları buna göre uygulamak için değil, aynı zamanda müşterilerini en çok neyin tetiklediğini anlamak açısından da temeldir. Bu çalışmanın amacı, satış promosyonu araçlarının, Fas'taki dürtüsel satın alma davranışı üzerindeki etkisini vurgulamaktır. Kapsamlı bir çevrimiçi anket aracılığıyla, rastgele örnekleme kullanarak 325 katılımcıdan veri topladık. Önerilen hipotezi test etmek üzere, yanıtlar SPSS 26’ya girilerek tanımlayıcı ve çıkarımsal analizler yapıldı. Açıklayıcı faktör analizleri, yapımızın geçerliliğini kanıtladı ve model uyumunu güçlendirdi, ardından bağımsız, Bağımlı ve bağımsız değişkenlerimiz arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için Pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizleri yapıldı.. Çalışmanın sonuçları; özellikle fiyat indirimi, bir alana bir ücretsiz, kupon ve çekiliş gibi satış promosyon araçlarının dürtüsel satın alma davranışı üzerinde anlamlı bir pozitif etkisi bulundu. Son olarak, bu araştırmanın çıktısı, pazarlamacıların Fas piyasasında başarılı satış promosyon araçlarını daha verimli bir şekilde uygulamalarına yardımcı olacaktır. Bu da, daha fazla rekabet edilmesini ve daha etkili satış planlamasını harekete geçirecektir. Anahtar Kelimeler: satış promosyonu, dürtüsel satın alma davranışı, kupon, indirim, bir alana bir ücretsiz, çekilişler, kişilik, Fas, davranışsal pazarlama. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Sales Promotion--Morocco en_US
dc.subject Sales promotion en_US
dc.subject impulsive buying behaviour en_US
dc.subject coupon en_US
dc.subject discount en_US
dc.subject buy one get one free en_US
dc.subject sweepstakes en_US
dc.subject personality en_US
dc.subject Morocco en_US
dc.subject behavioural marketing en_US
dc.title The Effect of Sales Promotion on Impulsive Buying Behaviour in Morocco en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record