The aim of this study was to thoroughly investigate, from the perspective of
teachers, parents and children, the effect of the Reggio Emilia-based pedagogical
documentation method on learning and teaching processes within the selected
kindergarten. The research was conducted with an action research design which
allowed the use of many qualitative research methods being used collaboratively. The
research was carried out in a public kindergarten linked to the Ministry of National
Education and Culture in the Famagusta district of the Turkish Republic of Northern
Cyprus. The research lasted for 3 months and took place in the spring term of the 2018-
2019 academic year between 6 May - 31 July 2019 in which time the researcher was
present at the practice school for 2 days per week. The sample group of this study
consisted of 17 preschool children aged 4, 2 preschool teachers and 17 parents. The
research was respectfullly carried out on the voluntary basis of the participants. In the
scope of the research, 6 different activities were applied and the data were collected
through reflective diary, teacher interviews and parent interviews. The data collected
were then cross-coded by the researcher and thesis supervisor and content analysis was
applied. The validity and reliability of the data were calculated using the reliability
formula of Miles and Huberman (1994). After closely examining and analyzing the
findings obtained it was concluded that the aim of raising awareness among teachers
and parents about the pedagogical documentation method, was successfully achieved.
It was also concluded that another aim of this study which was to make the children’s
learning visible and to ensure that children take an active role in the learning processes
was also resultfully obtained. Therefore, it was concluded that the pedagogical
documentation method clearly increased school-family interaction and that parents
began to have detailed information about their children's development and learning
experiences. Furthermore, based on the findings and conclusions obtained from the
research, suggestions for further applications and research have been developed.
Keywords: Reggio Emilia Approach, Pedagogical Documentation, Early Childhood,
Pedagogical Documentation Tools, Bulletin, Portfolio, Panel
ÖZ:
Bu araştırmada, Reggio Emilia temelli pedagojik dokümantasyon yönteminin
seçilen anaokulunda öğrenme ve öğretme süreçlere etkisini öğretmen, anne-baba ve
çocuk bakış açısına göre incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, birçok nitel araştırma
yönteminin bir arada kullanılmasına olanak sağlayan eylem araştırması deseni ile
yürütülmüştür. Araştırma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Milli Eğitim ve Kültür
Bakanlığı’na bağlı Gazimağusa ilçesinde yer alan bir devlet anaokulunda
gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde 6
Mayıs–31 Temmuz 2019 tarihleri arasında haftanın 2 günü araştırmacının uygulama
okulunda bulunması ile toplamda 3 ay sürmüştür. Araştırmanın örneklemini, 4 yaş
sınıfında öğrenim gören 17 çocuk, 2 okul öncesi öğretmeni ve 17 anne-baba
oluşturmuştur. Araştırma katılımcıların gönüllülük esasına bağlı kalınarak
yürütülmüştür. Araştırma kapsamında 6 farklı etkinlik uygulanmış ve veriler yansıtıcı
günlük, öğretmen görüşmeleri, anne-baba görüşmeleri yolu ile toplanmıştır. Elde
edilen verilere araştırmacı ve tez yöneticisi tarafından çapraz kodlama yapılarak içerik
analizi uygulanmıştır. Verilerin geçerlik güvenirlik hesaplaması Miles ve
Huberman’ın (1994) güvenirlik formülü ile yapılmıştır. Gerçekleştirilen analizler
sonunda elde edilen bulgular incelendiğinde, araştırmanın öğretmenler ve anne babalarda pedagojik dokümantasyon yöntemine ilişkin farkındalık oluşturma amacının
gerçekleştirildiği sonucuna ulaşılmıştır. Yine araştırmanın amaçları arasında yer alan
çocukların öğrenmelerinin görünür kılınması ve öğrenme süreçlerinde çocukların aktif
rol almalarının sağlanması amacının da gerçekleştiği sonucu elde edilmiştir. Pedagojik
dokümantasyon yönteminin okul-aile etkileşimini arttırdığı, anne-babaların
çocuklarının gelişimleri ve öğrenme yaşantıları hakkında yöntem yolu ile detaylı bilgi
sahibi olmaya başladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgularından yola
çıkılarak elde edilen sonuçlar doğrultusunda uygulama ve araştırmalara yönelik
öneriler geliştirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Reggio Emilia Yaklaşımı, Pedagojik Dokümantasyon, Erken
Çocukluk, Pedagojik Dokümantasyon Araçları, Bülten, Portfolyo, Panel