ÖZ:Çalışmada Kuzey Kıbrıs gastronomi turizm potansiyelinin belirlenmesi, bu
potansiyelin ortaya çıkarılması ve geliştirilmesi yönünde değerlendirilmesi
amaçlanmıştır. Kuzey Kıbrıs’ın gastronomi turizminin güçlü ve zayıf yönleri ile fırsat
ve tehditlerini SWOT analizi yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmadan çıkacak
sonuçların Kuzey Kıbrıs siyasi otoritelerine, yerel yönetimlere gerekse tüm sektör
temsilci ve uzmanları ile yerel üreticilere gastronomi turizmi ile ilgili stratejilerin
oluşturulması ve geliştirilmesine fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
Bu kapsamda bir nitel araştırma deseni olan ölçüt örneklemi ile toplamda 26 kişiye
ulaşılarak Gastronomi turizmi ile ilgili fikir yürütebilecek olan kurum ve kuruluşlar,
özel sektör uzman ve temsilcileri, akademisyenler, merkezi ve yerel yönetimlerden
oluşan katılımcılarla yarı yapılandırılmış sorular eşliğinde yüz yüze görüşmeler
yapılmıştır. Öncelikle katılımcıların Gastronomi turizmi ile ilgili bakış açıları tespit
edilmek istenmiştir. Daha sonra Kuzey Kıbrıs Gastronomi turizmi potansiyeli ile ilgili
görüşleri alınmış, bu potansiyele sahip olup olmadığı öne çıkarılmıştır. Gastronomi
turizminde öne çıkan ve çıkarılması gereken gastronomik ürünler ile ilgili öneriler
alınmıştır. Araştırmanın 4,5,6,7 numaralı sorularında da Kuzey Kıbrıs Gastronomi
Turizmi güçlü-zayıf yönleri ile fırsat ve tehditleri tespit edilerek SWOT matrisi
oluşturulmuştur. Son olarak katılımcılardan Kuzey Kıbrıs’ta gastronomi turizm
çalışmalarının yeterli bulunup bulunmadığı sorgulanmış ve gastronomi turizm
potansiyelini geliştirmek üzere önerileri alınmıştır.
iv
Toplanan verilerin bulgulara dönüştürülmesinde, içerik analizi ve SWOT analizi
kullanılmıştır. Sorulara verilen cevaplar kendi içlerinde temalandırılmış, en çok tekrar
edenler, önem sırasına göre sistematik olarak sıralanarak tanımlanmış ve incelenmiştir.
SWOT sorularında elde edilen kodlanmış ifadelerden faydalanarak SWOT Matrisi
oluşturulmuştur.
Çalışma analizlerine göre, Kuzey Kıbrıs Gastronomi turizm potansiyelinin olduğu
sonucuna varılmıştır. Bu potansiyelin geliştirilmesi için çeşitli öneriler verilmiştir ve
bu potansiyelin geliştirilmesi için bir yol haritasının çıkarılmasına katkı sağlamak, bu
araştırmayı uygulama açısından oldukça önemli kılmaktadır.
Gastronomi alanında yapılan farklı çalışmalarda turizmde kullanılmak üzere
potansiyelin ortaya konulmamış olması, araştırmanın literatürdeki eksikliği gidermesi
açısından oldukça önemli katkılar koyacak ve daha sonra yapılacak akademik
çalışmalara zemin hazırlaması ve yol göstermesi açısından önemlidir.
Anahtar Kelimeler: Gastronomi Turizmi, Alternatif Turizm, SWOT Analiz, Kuzey
Kıbrıs
This study aimed to determine the gastronomy tourism potential of Northern Cyprus
and to evaluate this potential for its further development. To this end, the strengths,
weaknesses, opportunities and threats of the gastronomy tourism of Northern Cyprus
were determined through SWOT analysis method. The political authorities of
Northern Cyprus, local administrations as well as all representatives and experts of the
sector and local producers are expected to benefit from the results of the study in
mapping out their strategies for gastronomy tourism.
In this context, 26 people in total were contacted through criterion sampling, which is
a qualitative research design, and face-to-face interviews were held through semistructured questions with participants from various institutions and organizations,
private sector experts and representatives, academicians, participants from central and
local administrations, who can state an opinion on gastronomy tourism. Primarily, the
perspectives of participants on gastronomy tourism were aimed to be determined.
Then, the participants expressed their views on the potential of gastronomy tourism in
Northern Cyprus and stressed whether the region has this potential. Their suggestions
about products that stand out or should stand out in the gastronomy tourism and
gastronomic products were noted. The strengths, weaknesses, opportunities and threats
of the Gastronomy Tourism in Northern Cyprus were determined in questions 4, 5, 6,
and 7 of the study and thus, a SWOT matrix was created. Finally, the participants were
asked whether they found the gastronomy tourism activities in Northern Cyprus
sufficient and their suggestions to enhance the potential of gastronomy tourism were
noted.
Content analysis and SWOT analysis were used to transform the collected data into
findings. Answers to the questions were categorized by themes, and the most frequent
answers were identified and analysed systematically in order of importance. A SWOT
Matrix was created by using the coded expressions derived from SWOT questions.
The results of the study revealed that Northern Cyprus has the potential for gastronomy
tourism. Various suggestions were made to enhance this potential, and contributing to
the creation of a road map for the development of this potential makes this study crucial
in terms of application.
Since the potential of gastronomy for tourism has not been revealed in different studies
in the field of gastronomy, the study will make a significant contribution to filling the
gap in the literature and paving the way for further academic studies.
Keywords: Gastronomy Tourism, Alternative Tourism, Swot Analysis, North Cyprus