This study investigates the barriers that hinder the effective use of Information and
Communication Technologies (ICT) in English as a foreign language (EFL) classes
during COVID-19. The study was done to explore the challenges experienced by the
EFL teachers at a foreign languages and English preparatory school (FLEPS) at a
university in North Cyprus while giving online lessons during the COVID-19
pandemic. The qualitative research approach was used in this study and the data were
gathered through interviews. The participants’ sample was chosen by purposive
sampling technique. Later all participants were contacted through Microsoft Teams
and interviewed online for the study. Eight interviews were conducted and transcribed,
which after coding process followed thematic analysis for development of themes so
that the research questions of this study can be answered. The findings demonstrated
the need for teachers’ Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK)
trainings as well as the provision of proper infrastructure for easy access of
technological tools and effective implementation of ICT into classroom. Hence, based
on the findings various useful suggestions are provided which can be helpful for policy
makers, educationalists, researchers and teachers for effectively incorporating ICT
into their teaching and producing productive ICT lessons in online educational setup
in future practice.
Keywords: ICT utilization, EFL teachers, ICT adoption in classroom, COVID-19
ÖZ:
Bu çalışmanın amacı, COVİD-19 sürecinde, Bilgi ve İletişim Teknolojileri’nin (BİT)
yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde etkili bir şekilde uygulanmasını olumsuz
şekilde etkileyen etmenleri ortaya çıkarmaktır. Bu araştırma Kuzey Kıbrıs’ta bulunan
bir üniversitenin Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulu’nda (YDİHO) görevli
İngilizce öğretmenlerinin COVID-19 pandemi sürecinde çevrimiçi derslerde yaşamış
oldukları sorunları tespit etmek için yürütülmüştür. Bu çalışmada nitel araştırma
yöntemi kullanılmış ve veriler görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın
katılımcıları amaçlı örnekleme tekniği kullanılarak seçilmiştir. Görüşmeler Microsoft
Teams aracılığıyla çevrimiçi ortamda gerçekleşmiştir. Toplamda sekiz görüşme
yapılmış ve görüşmeler yazıya dökülmüştür. Araştırma sorularına yanıt verebilmek
için toplanan veriler tematik analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma
bulguları öğretmenlerin Teknolojik, Pedagojik ve Alan Bilgisi (TPAB) eğitimine
ihtiyaç duyduğunu ve ayrıca teknolojik araçlara kolay erişim için ve BİT’lerini etkin
olarak derslerine entegre edebilmeleri için uygun altyapıya ihtiyaç duyulduğunu
ortaya çıkartmıştır. Bu sebeple, bulgulara bağlı olarak yöneticilerin, eğitimcilerin,
araştırmacıların ve öğretmenlerin BİT’lerini eğitime etkin bir şekilde entegre
edebilmeleri ve BİT’lerini yaratıcılığı geliştirebilecek şekilde kullanmaları için çeşitli
önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: BİT kullanımı, İngilizce öğretmenleri, sınıfta BİT'in
benimsenmesi, COVID-19