The purpose of the thesis is to investigate the impacts of educational tourism on social
capital and mental health of international students of Eastern Mediterranean University
in Northern Cyprus, Famagusta. In order to achieve the necessary information, the
qualitative approach was conducted as a research methodology. The process of data
collection was done through in-depth interviews among international students who
have come to North Cyprus to continue their studies.
According to data collection, some types of changes have been found in this research
such as: Social isolation, financial insecurity, crash of expectations, family relationship
social interaction problems. The study indicates that educational tourism has impacts on
international students’ social capital and mental health, since the students decide to
move and leave their country to study and live in another country, their life will change.
The most important change is in their mental health and that happens because of many
reasons such as lack of confidence, language difficulties and barriers, family
expectations and lock down issues (due to the pandemic). All these changes bring other
impacts in their lives such as loneliness, lack of emotions, insomnia, using too much
social media, lack of communication, and fear of future, increasing stress and anxiety
and paranoia.
Keywords: Educational Tourism, International Students, Mental health, Social
capital, North Cyprus.
ÖZ:Tezin amacı, Kuzey Kıbrıs, Gazimağusa'da bulunan Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde
öğrenim gören uluslararası öğrencilerin sosyal sermaye ve ruh sağlığı üzerindeki
eğitim turizminin etkilerini araştırmaktır. Gerekli bilgiye ulaşmak için nitel yaklaşım
bir araştırma metodolojisi olarak yürütülmüştür. Veri toplama süreci, çalışmalarına
devam etmek için Kuzey Kıbrıs'a gelen uluslararası öğrenciler arasında derinlemesine
görüşmeler yoluyla gerçekleştirildi.
Veri toplamaya göre, bu araştırmada sosyal izolasyon, finansal güvensizlik,
beklentilerin çöküşü, aile ilişkileri sosyal etkileşim sorunları gibi bazı değişiklikler
bulunmuştur. Çalışma, eğitim turizminin uluslararası öğrencilerin sosyal sermaye ve
ruh sağlığı üzerinde etkileri olduğunu, öğrencilerin başka bir ülkede okumak ve
yaşamak için ülkelerini terk edip ayrılmaya karar vermeleri nedeniyle hayatlarının
değişeceğini göstermektedir. En önemli değişiklik ruh sağlığıdır ve bu, güvensizlik,
dil zorlukları ve engeller, aile beklentileri ve kilitlenme sorunları (pandamik
nedeniyle) gibi birçok nedenden dolayı gerçekleşir. Tüm bu değişiklikler hayatlarında
yalnızlık, duygusuzluk, uykusuzluk, çok fazla sosyal medya kullanımı, iletişim
eksikliği, gelecek korkusu, artan stres ve anksiyete ve paranoya gibi başka etkiler de
getiriyor.
Anahtar Kelimeler: Eğitim Turizmi, Uluslararası Öğrenciler, Ruh Sağlığı, Sosyal
Sermaye, Kuzey Kıbrıs.