The NAO Robot as a Teacher Assistant: Its Effects on Vocabulary Learning and Learners’ Attitudes

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Gilanlıoğlu, İlkay
dc.contributor.author Banaeian, Hossein
dc.date.accessioned 2023-04-19T10:14:40Z
dc.date.available 2023-04-19T10:14:40Z
dc.date.issued 2019-01
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Banaeian, Hossein. (2019). The NAO Robot as a Teacher Assistant: Its Effects on Vocabulary Learning and Learners’ Attitudes. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5615
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assist. Prof. Dr. İlkay Gilanlıoğlu. en_US
dc.description.abstract This study investigated the effect of using a robot as a teacher assistant on university language learners’ vocabulary learning and their attitudes towards it. This study was conducted in Eastern Mediterranean University (EMU) in North Cyprus. First year English Language Teaching (ELT) students were the participants of this study. In this study a NAO robot which is an autonomous robot was used as a teacher assistant within the vocabulary course. In order to reach the aims of this study, a mixed method research was designed. Both quantitative and qualitative data were collected. By a quasi-experiment, the effect of the robot on vocabulary learning was explored. Furthermore, a questionnaire and interview were used to explore the language learners’ attitudes. Although, in this study the control group performed better than the experimental group, the results of statistical analyses did not show significant difference among them. In addition, data analyses showed that most of the learners have positive attitudes towards this technology despite of its limitations. Also this study found some of the limitations of this technology and the challenges of implementing it. Some suggestions were also posed by the participants to use this technology in more beneficial methods. Keywords: Robot-Assisted Language Learning (RALL), Technology, Teacher assistant, Attitude, Mixed-method en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, bir robotun öğretmen asistanı olarak kullanılmasının yetişkin dili öğrenenlerin kelime öğrenmesi ve buna yönelik tutumları üzerindeki etkisini araştırmıştır. Bu çalışma Kuzey Kıbrıs'taki Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde (EMU) yapıldı. Bu araştırmanın katılımcıları birinci sınıf İngiliz Dili Eğitimi (ELT) öğrencileriydi. Bu çalışmada, kelime dersinde öğretmen asistanı olarak otonom bir robot olan bir NAO robotu kullanılmıştır. Bu çalışmanın amaçlarına ulaşmak için karma yöntemli bir araştırma tasarlandı. Hem nicel hem nitel veriler toplandı. Bir yarı deneyde, robotun kelime öğrenmesi üzerindeki etkisi araştırıldı. Ayrıca, dil öğrenenlerin tutumlarını keşfetmek için bir anket ve mülakat kullanılmıştır. Her ne kadar bu çalışmada kontrol grubu deney grubundan daha iyi performans gösterse de, istatistiksel analiz sonuçları aralarında anlamlı bir farklılık göstermedi. Ek olarak, veri analizleri, kısıtlılıklara rağmen öğrencilerin bu teknolojiye karşı olumlu tutum sergilediklerini göstermiştir. Ayrıca bu çalışma, bu teknolojinin bazı sınırlarını ve onu uygulamanın zorluklarını buldu. Katılımcılar tarafından bu teknolojiyi daha faydalı yöntemlerde kullanmak için bazı önerilerde bulunuld. Katılımcılar tarafından bu teknolojiyi daha faydalı yöntemlerde kullanmak için bazı önerilerde bulunuldu. Anahtar kelimiler: Robot-Destekli Dil Öğrenimi (RALL), Teknoloji, Öğretmen yardımcısı, Tutum, Karışık yöntem en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching (Higher) en_US
dc.subject Language of Instruction--Second Language Learning--Computer Assistant Language LEarning--Students Perceptions en_US
dc.subject Robot-Assisted Language Learning (RALL) en_US
dc.subject Technology en_US
dc.subject Teacher assistant en_US
dc.subject Attitude en_US
dc.subject Mixed-method en_US
dc.title The NAO Robot as a Teacher Assistant: Its Effects on Vocabulary Learning and Learners’ Attitudes en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record