This study examines the short and long run performance of the IPO by Maroc Telecom
listed on the Casablanca Stock Exchange during the period 2004-2019. The study uses
the event study methodology to analyze the impact of the IPO announcement on the
stock price for 180 days of short run period and for 5 years of long run period following
the first trading day. The empirical results show that there is empirical evidence for
underpricing, and short run and long run underperformance in line with the findings
found in both developed and developing markets.
Keywords: initial public offering, short run, long run, performance, event study
ÖZ:
Bu çalışma, 2004-2019 döneminde Kazablanka Borsası'nda listelenen Maroc
Telecom'un halka arzının kısa ve uzun vadeli performansını incelemektedir.
Çalışmada, olay çalışması metodolojisini kullanılarak, Maroc Telecom'un halka arz
duyurusunun hisse senedi fiyatı üzerindeki etkisini 180 günlük kısa vadeli dönem ve
ilk işlem gününü takip eden 5 yıllık uzun vadeli dönem için analiz edilmektedir.
Ampirik sonuçlar hem gelişmiş hem de gelişmekte olan pazarlarda bulunan bulgularla
örtüşen, düşük fiyatlandırma, kısa ve uzun vadeli düşük performans olduğunu
göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: ilk halka arz, kısa dönem, uzun dönem, performans, olay
çalışması