Difficulties in Dealing with English Prepositions of Place Encountered by Students with Native Arabic Language Background

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kunt, Naciye
dc.contributor.author Abdulnnour, Abd Alati
dc.date.accessioned 2023-04-24T05:54:35Z
dc.date.available 2023-04-24T05:54:35Z
dc.date.issued 2019-01
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Abdulnnour, Abd Alati. (2019). Difficulties in Dealing with English Prepositions of Place Encountered by Students with Native Arabic Language Background. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5623
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. en_US
dc.description.abstract This study investigated the errors that Arab EFL learners produce when they use the English spatial prepositions above, among, at, behind, below, between, in front of, on, and under. Also, the role of the mother tongue in producing such errors in using these ten prepositions was under investigation in this study. The participants of this study were 72 Arab students 48 males and 24 females, who study at the Foreign Languages and English Preparatory School, Eastern Mediterranean University. All the participants were Arabic native speakers, and they were from different Arabic countries which are: Libya, Yemen, Egypt, Bahrain, Jordan, Syria, Iraq, Palestine, and Morocco. A test consisted of two parts was used to collect data. The first part was fill-in-the-blank question which contained 30 questions about the ten prepositions of place (three questions for each preposition). And the second part was a picture incomplete sentence which had 20 incomplete sentences (two questions for each preposition). The data obtained from the participants was analyzed qualitatively by checking the answers and scoring the wrong answers for each preposition. Results showed that Arab EFL learners have the problem of substitution in using English prepositions of place. In addition, leaving the question with no answer was employed by the participants. The results about the role of the mother tongue found that negative transfer played a role in the production of these errors. Finally, the study provides implications for Arab EFL learners regarding the use of English spatial prepositions, and some suggestions for further research in this area. Keywords: Negative transfer, Substitution, Spatial prepositions, Language interference. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, İngilizcede mevcut olan “above, among, at, behind, below, between, in front of, on, ve under” yer edatlarını kullanırken Arap kökenli öğrencilerin yabancı dil olarak İngilizce öğreniminde yaptıkları hataları araştırmaktadır. Çalışmada ayrıca bu on edat kullanılırken bu tür hataların yapılmasında ana dilin rolü de araştırılmıştır. Katılımcılar, Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller Okulu İngilizce Hazırlık Programında öğrenim gören 48’i erkek ve 24’ü kadın olmak üzere 72 Arap kökenli öğrenciden oluşmaktadır. Tüm katılımcılar Arap kökenli olup, ana dili Arapçadır. Öğrenciler; Libya, Yemen, Mısır, Bahreyn, Ürdün, Suriye, Irak, Filistin ve Fas olmak üzere farklı Arap ülkelerinden gelmektedir. Veriler, iki bölümden oluşan bir test kullanılarak toplanmıştır. İlk bölüm, bu on edatla ilgili 30 soru (her edatla ilgili 3 soru) içeren boşluk doldurma türünde sorulardan oluşmaktadır. İkinci bölüm ise tamamlanmamış 20 cümleden oluşan boşluk doldurma türünde bir resimdir (her edatla ilgili 2 soru). Katılımcılardan elde edilen veriler, cevaplar kontrol edilerek ve her edatla ilgili yanlış cevaplara puan verilerek niteliksel olarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, İngilizce öğrenimi gören Arap kökenli öğrencilerin yer edatı kullanımıyla ilgili sorun yaşadığını göstermiştir. Bazı kısımlarda öğrencilerin, cevap vermekten kaçındığı görülmüştür. Ana dilin etkisi ile ilgili sonuçlar, olumsuz aktarımın bu hataların oluşumunda etkili olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak bu çalışma, İngilizcede mevcut olan yer edatlarının kullanımına yönelik olarak Arap kökenli öğrencilere bazı çıkarımlarda bulunmakta ve bu alanda yapılabilecek çalışmalara bazı öneriler sunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Olumsuz aktarım, Yer edatı kullanımı, Yer edatları, Ana dil müdahalesi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching en_US
dc.subject Negative transfer en_US
dc.subject Substitution en_US
dc.subject Spatial prepositions en_US
dc.subject Language interference en_US
dc.title Difficulties in Dealing with English Prepositions of Place Encountered by Students with Native Arabic Language Background en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record