The sudden closure by universities’ campuses across the globe, amid the coronavirus
outbreak, brought out several adverse effects on the Edu-tourism, including boredom.
Delineated by the arousal and planned behaviour theories, this research developed a
conceptual framework investigating the impact of boredom on attitude and behaviours
and their indirect impacts through psychological distress among the international
students at the Eastern Mediterranean University during the COVİD‐19 pandemic.
Partial least square (PLS-SEM) was used to analyse data from a sample of 260 students
to explore the fore-mentioned relationships. The multigroup analysis was run to assess
different responses of the students based on their gender and age. The research findings
underscored the significant negative effect of boredom on edu-tourists attitude and
insignificant positive effects on behaviour. Equally, the results of the link between
students attitude and behaviour did not show any significance. Also, the mediation
results demonstrated that psychological distress does not have any mediation effects.
On the other hand, the results of the multigroup analysis unearth different responses
by students on COVID-19. The male and female, the young and older students, have
different reactionstowards the coronavirus pandemic. The study provides practical and
theoretical implications, limitations and areas for further research.
Keywords: COVID-19, Edu-tourists, Edu-tourism, state of boredom, psychological
distress, Edu-tourists attitude, Edu-tourists behaviour.
ÖZ:
Koronavirüs salgını sırasında dünyanın dört bir yanındaki üniversitelerin
kampüslerinin aniden kapanması, eğitim turizmi üzerinde can sıkıntısı da dahil olmak
üzere birçok olumsuz etki yarattı. Uyarılma ve planlı davranış teorileri ile tanımlanan
bu araştırma, Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde COVİD-19 salgını sırasında uluslararası
öğrencilerde can sıkıntısının tutum ve davranışlar üzerindeki etkisini ve psikolojik
sıkıntı yoluyla dolaylı etkilerini araştıran kavramsal bir çerçeve geliştirdi. Yukarıda
belirtilen ilişkileri keşfetmek için 260 öğrenciden oluşan bir örneklemden alınan
verileri analiz etmek için kısmi en küçük kare (PLS-SEM) kullanılmıştır. Çoklu grup
analizi, öğrencilerin cinsiyetlerine ve yaşlarına göre farklı tepkilerini değerlendirmek
için yapılmıştır. Araştırma bulguları, can sıkıntısının eğitici turist tutumu üzerindeki
önemli olumsuz etkisinin ve davranış üzerindeki önemsiz olumlu etkilerinin altını
çizdi. Aynı şekilde, öğrencilerin tutumları ve davranışları arasındaki bağlantının
sonuçları da herhangi bir anlam ifade etmemiştir. Ayrıca, arabuluculuk sonuçları,
psikolojik sıkıntının herhangi bir arabuluculuk etkisi olmadığını gösterdi. Öte yandan,
çoklu grup analizinin sonuçları, öğrencilerin COVID-19 üzerindeki farklı tepkilerini
ortaya çıkardı. Erkek ve kadın, genç ve daha büyük öğrencilerin corona virüs salgınına
karşı farklı tepkileri var. Çalışma, daha fazla araştırma için pratik ve teorik çıkarımlar,
sınırlamalar ve alanlar sağlar.
Anahtar kelimeler: COVID-19, Edu-turistler, Edu-turizm, can sıkıntısı durumu,
psikolojik sıkıntı, Edu-turist tutumu, Edu-turist davranı