Online food ordering is an emerging field in recent years in the restaurant industry.
The availability of this platform provides customers with convenient food shopping
and restaurants with increased productivity and order accuracy. Feed Me Cyprus
(FMC) is an online food ordering application, that has been in progress since the
beginning, now it is considering to start the delivery service by itself. For this purpose,
the feasibility of establishing the own distribution network for a real-life service
system which is FMC was analyzed in this research. Two strategies have been
developed, one with considering the restaurants separately and the other with grouping
restaurants according to their locations. All related data and information are obtained
from several resources and the problem was formulated as a mixed-integer
programming model. The developed model was used to find the expected annual profit
of FMC for all alternative scenarios. Both of the strategies, by trying different service
prices: 6, 7,…,10 Turkish lira (TL) and delivery units were profitable. The second
strategy is developed to increase the utilization of the delivery units and the expected
profit of FMC by combining restaurants in groups based on their locations. By
applying a comparison between the results of the two strategies, the second one was
more profitable. In this way, some useful information and guiding comments for FMC
are obtained by implementing several economic analyses based on the found numerical
results of the second strategy. Except for some cases in price 6 TL, the results for the
rest of the prices in economic analyses were acceptable based on their net profit and
payback period.
Keywords: Feasibility analysis, Distribution, Online food delivery, Economic
analysis, Mixed-integer programming
ÖZ:
İnternet üzerinden yemek siparişi vermek son yıllarda restorant sektöründe gelişen bir
alandır. Bu platformun kullanılabilirliği, müşterilere olan uygun yiyecek alışverişi ve
restoranlara daha fazla üretkenlik ve sipariş doğruluğu sağlar. Feed Me Cyprus (FMC)
şirketi de bunlardan biridir. Kurulduğundan beri restorantlara internet üzerinden
sipariş verme hizmeti sağlayan bu şirket son zamanlarda kendi dağıtım ekibini
oluşturarak siparişlerin müşterilere dağıtımını da kendisi yapmayı planlamaktadır. Bu
amaçla, FMC olan gerçek bir hizmet sistemi için kendi dağıtım ağını kurmanın
olabilirliğiyle bu araştırmada analiz edilmiştir. Bu kapsamda birinde restorantların ayrı
ayrı düşünüldüğü diğerinde gruplar halinde konumlarına göre düşünüldüğü iki strateji
ele alınmıştır. İhtiyaç duyulan veri ve bilgiler çeşitli kaynaklardan elde edilmiş ve
problem bir karma tamsayılı programlama modeli olarak formülize edilmiştir.
Geliştirilen model kullanılarak ele alınan tüm senaryolar için FMC şirketinin olabilir
yıllık karı bulunmuştur. Her iki strateji de farklı hizmet fiyatlarını: 6, 7,…, 10 Türk
lirası (TL) ve teslimat birimleri deneyerek karlıydı. İkinci strateji dağıtım birimlerinin
kullanım oranlarını ve FMC şirketinin olabilir karını artırmak üzere geliştirilmiştir. İki
stratejinin sonuçları arasında bir karşılaştırma uygulayarak, ikincisi daha karlı
olduğunu fark ettik. Bu şekilde, ikinci stratejinin bulunan sayısal sonuçlarına dayalı
çeşitli ekonomik analizler yapılarak FMC şirketi için bazı yararlı bilgiler ve yol
gösterici çıkarımlarda bulunulmuştur. 6 TL fiyatındaki bazı durumlar dışında,
ekonomik analizlerde kalan fiyatların sonuçları net kar ve geri ödeme sürelerine göre
kabul edilebilirdi.
Anahtar Kelimeler: Olabilirlik analizi, Dağıtım, Çevrimiçi yemek teslimatı, Finansal
analiz, Karma tamsayılı programlama