Factors Influencing Consumer Purchase Intention in Social Media

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Köksal, Mehmet
dc.contributor.author Jibrin, Yusufu Chima
dc.date.accessioned 2023-04-26T05:25:08Z
dc.date.available 2023-04-26T05:25:08Z
dc.date.issued 2021-02
dc.date.submitted 2021
dc.identifier.citation Jibrin, Yusufu Chima. (2021).Factors Influencing Consumer Purchase Intention in Social Media.Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5637
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Mehmet Haluk Köksal. en_US
dc.description.abstract A number of factors influence consumer purchase intention especially in the digital environment. With the advent of social media marketing, brands make effort to attract attention of consumers. The primary goal of this research is to explore the factors that influence brand purchase intention (BPI) of consumers in the context of social media environment. The factors examined included social media communication i.e. user generated (UGSMC) and firm-created communication (FCSMC), brand image (BI) and electronic word of mouth (eWOM). Their respective influence on brand purchase intention was analyzed. Necessary data was gathered via a random sampling technique where surveys were distributed at populated areas like restaurants and malls within Turkish Republic of Northern Cyprus. The data collected were analyzed using the SPSS statistical software to evaluate the relationship between the observed variables. Findings in this study demonstrated that UGSMC and BI have a positive effect on BPI. However, FCSMC and eWOM exhibited a negative association with BPI. This research contributes to existing literature by further affirming the importance of social media communication and building positive brand image in stimulating favorable purchase intention from customers. It also demonstrates how factors like trust and information overload could hinder the positive influence of firm-created communication and electronic word of mouth on consumer purchase intention. iv Keywords: Firm-communication, User-generated communication, Electronic word of mouth, Brand image, Purchase intention, Social media communication. en_US
dc.description.abstract ÖZ:Dijital ortamda birçok faktör tüketicinin satın alma niyeti üzerinde etkili olmaktadır. Sosyal medya pazarlamasının gelişimi ile markalar tüketicilerin ilgisini çekmek için çaba harcamaktadır. Bu çalışma sosyal medya ortamı bağlamında tüketicilerin marka satın alma niyetini etkileyen faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır. İncelemeye konu olan faktörler sosyal medya iletişimi (kullanıcı ve firmalar tarafından yaratılan), marka imajı ve elektronik ağızdan ağıza iletişimi içermektedir. Araştırma için gerekli olan veriler anket yöntemiyle Kuzey Kıbrıs Cumhuriyetinde restoran ve alışveriş merkezleri gibi kalabalık yerlerde rastlantısal örnekleme tekniği ile elde edildi. Söz konusu veriler gözlemlenen değişkenleri değerlendirmek üzere SPSS istatistik yazılımı ile analiz edildi. Çalışmanın bulguları kullanıcı tarafından yapılan sosyal medya iletişimi ve marka imajının tüketicilerin satın alma niyeti üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu göstermiştir. Bununla beraber, firma tarafından yapılan sosyal medya iletişiminin tüketicilerin satın alma niyeti üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Bu araştırma sosyal medya iletişiminin ve tüketicilerin olumlu satın alma niyetlerini teşvik etmede pozitif marka imajı geliştirmenin önemini daha iyi ortaya koymuştur. Ayrıca, tüketici güveni ve aşırı bilgi gibi faktörlerin firma tarafında yapılan sosyal medya iletişimi ve elektronik ağızdan ağıza iletişimin tüketicilerin satın alma niyetleri üzerindeki olumlu etkisini azalttığını göstermiştir. vi Anahtar Kelimeler: Firma-tarafından yaratılan sosyal medya iletişimi, kullanıcı-tarafından yapılan sosyal medya iletişimi, Marka imajı, Satın alma niyeti. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University - Doğu Akdeniz Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Purchase intention-Social Media-Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) en_US
dc.subject Word-of-mouth advertising en_US
dc.subject Marketing en_US
dc.subject Customer Satisfaction en_US
dc.subject Customer relations en_US
dc.subject Social media-Marketing en_US
dc.subject Communication in marketing en_US
dc.subject Firm-communication en_US
dc.subject User-generated communication en_US
dc.subject Electronic word of mouth en_US
dc.subject Brand image en_US
dc.subject Purchase intention en_US
dc.subject Social media communication en_US
dc.title Factors Influencing Consumer Purchase Intention in Social Media en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record