Dividend policy is an important part of the financial policy of modern companies and
is one of the tools that ensures the investment attractiveness of the company. The
mechanism of distribution of net profit has a special influence on the value of the
company. In practice, the adoption of management decisions are carried out within the
framework of the dividend policy. The implementation of an optimal dividend policy
is one of the important areas of activity of a financial manager and requires a deep
understanding of the impact on its factors as well as its relationships with other
management decisions. The question of how to have an optimal dividend policy is one
of the most discursive topic for researchers. This research will show how stable the
dividend policy is for European car manufacturing and spare part manufacturing
companies. These countries include Austria, Finland, France, Germany, Italy,
Netherlands, Portugal, Spain and Sweden.
In this study, we examine the dividend policies of 24 European automotive industry
companies from 1998 to 2018. To understand the dividend distribution policy, we used
the prominent Lintner’s model in a panel data setting. The results showed that the auto
industry has a stable dividend policy. This finding is in line with the findings in
developed and developing countries that companies use dividend smoothing. The main
factors influencing the changes in the payment of cash dividends are past dividends
and current earnings, and the most influential determinant is the level of lagged
dividends.
Keywords: Dividend Policy, Dividend Stability, Lintner’s Model
ÖZ:Temettü politikası, şirketlerin finans politikasının önemli bir parçası olup, şirketin
yatırım çekiciliğini sağlayan araçlardan birisidir. Temettü dağıtım mekanizmasının
şirket değeri üzerinde özel bir etkisi vardır. Optimal bir temettü politikasının
uygulanması, bir finans yöneticisinin önemli kararlarından birisidir. Temettü politikası
kararının diğer yönetim kararlarıyla olan ilişkilerinin derinlemesine anlaşılmasını
gerektirmektedir. Optimal bir temettü politikasına nasıl sahip olunacağı sorusu,
araştırmacılar tarafından tam olarak cevaplandırılmış bir soru değildir. Bu araştırma,
Avrupalı otomobil ve yedek parçası üreten şirketlerin temettü politikalarının ne kadar
istikrarlı olduğunu incelemektedir. Bu ülkeler arasında Avusturya, Finlandiya, Fransa,
Almanya, İtalya, Hollanda, Portekiz, İspanya ve İsveç bulunmaktadır.
Bu çalışmada, 1998'den 2018'e kadar 24 Avrupa otomotiv endüstrisi şirketinin temettü
politikalarını inceliyoruz. Temettü dağıtım politikasını anlamak için, panel veri
ortamında Lintner modeli kullanılmıştır. Sonuçlar, otomobil endüstrisinin istikrarlı bir
temettü politikasına sahip olduğunu göstermektedir. Bu bulgu, gelişmiş ve gelişmekte
olan ülkelerdeki bulgularla uyumludur. Nakit temettü ödemelerindeki değişiklikleri
etkileyen ana faktörler geçmiş temettüler ve cari kazançlardır. En etkili belirleyici,
geçmiş temettü seviyesidir.
Anahtar Kelimeler: temettü politikası, temettü istikrarı, Lintner modeli.