Advertising is one of the most important elements in the promotion of products and
services. Whether in developed or developing countries, advertising is the first tool
used when companies want to promote their brands. Print advertising, broadcast
advertising, out-of-home advertising, and new media advertising are all alternatives
used by a company to reach their audience. Outdoor, transit, and kiosk advertising
are specific types of out-of-home media advertising in practice today.
This research tries to analyze the impacts and aspects of out-of-home advertising in
urban cities on the level of people’s perceptions using the case study of Famagusta,
North Cyprus. Since Famagusta is a university city, students from different
nationalities constitute a significant percentage of the city’s population. Salamis is
one of the most important streets in Famagusta, which has changed drastically during
the last decade. Since this street is a main access road for students attending the
university, there are many shops and restaurants located on it. Outdoor advertising,
therefore, is used by these companies to reach this population with their ads. Since
companies are spending a lot of money for these advertisements, the main aim of this
study is to measure the efficiency and effectiveness of these out-of-home advertising
tactics on the international students’ perception levels.
As the theoretical framework for this study, the communication theories of
persuasion, perception, and visual attention were used. Quantitative methods and
survey methodology were also used in this study. With the convenience sampling
method, 350 international students from different age groups and educational levels
were chosen. These respondents were carefully selected to meet the requirements for
participation in this study.
Keywords: international students, Famagusta, out-door advertising, perception
ÖZ:Reklam, bir ürünün veya hizmetin tanıtılmasında en önemli unsurlardan biri
olmaktadır. Gelişmiş veya gelişmekte olan ülkelerde bile bütün şirketler ürünlerini ve
hizmetlerini tanıtmak istedikleri zaman kullandıkları ilk tanıtım aracı reklam
olmaktadır. Şirketler, kitlelere ulaşabilmek için basılı reklam, radyo-televizyon
reklamcılğı, dış mekan reklamcılık veya yeni medya reklamcılığı gibi alternatifleri
kullanabilmektedir. Açık hava, transit ve Kiosk reklam türleri dış mekan medya
reklamları çesitlerindendir.
Bu araştırma, dış mekan reklamlarının şehirlerdeki etkilerini ve reklamlar ile ilgili
insanların algılarını ölçmeye çalışmaktadır. Araştırma, Kuzey Kıbrıs’ta bulunan
Gazimağusa şehrinde bir pilot çalışma olarak yapılmıştır. Gazimağusa’nın bir
üniversite şehri oluşundan dolayı öğrenci grubunun içerisinde yabancı uyruklu
öğrenci sayısı önemli bir paya sahiptir. Salamis yolu Gazimağusa’nın en önemli
bölgelerinden biridir ve son yıllarda çok değişim geçirmiştir. Bu yol, öğrencilerin
güzergahlarında bulunduğundan dolayı, üzerinde bir çok kafe ve restoran
bulunmaktadır ve bir çok şirket bu güzergahta dış mekan reklamlar kullanmaktadır.
Bu şirketler dış mekan reklamlar için çok yüksek ücretler ödemektedir. Bu araştırma
yabancı uyruklu öğrencilerin reklamlara yönelik algılarını ve etkilerini ölçmeye
çalışmaktadır.
Bu çalışmada kuramsal çerçeve olarak, iletişim kuramlarından ikna etme, algı ve
görsel dikkat kuramı kullanılmıştır. Nicel olarak yapılan bu çalışmada anket tekniği
kullanılmıştır. Uygun örnekleme yöntemiyle farklı yaş grubundaki ve farklı eğitim
seviyesindeki 350 uluslararası öğrenci seçilmiştir. Katılımcılar bu çalışmaya
katılmak için gerekli koşulları sağlayacak şekilde dikkatlice seçilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Uluslararası öğrenciler, Gazimağusa, Dış mekan reklamcılığı,
Algı.