Forgiveness climate has been a thoroughly researched topic in the field of tourism,
considering the direct/indirect significance of its effect on customer satisfaction. The
perception of employees about the position accorded to forgiveness in the organization
significantly affects how they execute their roles, the satisfaction they find in it and
the speed with which they recover from their errors. Considering several studies, it has
been found that employees tend to evaluate their working environment based on the
reactions and relationship established between themselves, their colleagues and their
employer as a crucial role player in determining their suitability within the job. It is
noteworthy that such evaluations may determine if the employee flourishes in the job.
In this thesis, considering the Nigerian hospitality industry as a case study, we have
sought to investigate using empirical studies erected on 7 hypotheses, the effects of
the forgiveness climate perceived by employees on their tendency and capability to
flourish on the job and its environments. The hypotheses presented were validated in
the study, indicating clearly that forgiveness leads to on-the-job satisfaction among
employees within the Nigerian hospitality industry, as forgiveness expresses the
capacity of the organizations to tolerate errors and mistakes in order to promote a better
workforce. Thus, recommendations were made to promote employee flourishing
within the industry. For the purpose of this study, 5 variables were considered namely
forgiveness climate, service recovery performance, helping behaviour, employee
satisfaction and employee flourishing.
Keywords: Employee Flourishing; Satisfaction; Forgiveness; Forgiveness Climate.
ÖZ:Bağışlama iklimi, müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisinin doğrudan veya dolaylı
önemi düşünüldüğünde, Turizm alanında kapsamlı bir şekilde araştırılmış bir konudur.
Çalışanların örgütteki affetmeye verilen pozisyon hakkındaki algısı, rollerini nasıl
yerine getirdiklerini, içinde buldukları memnuniyeti ve hatalarından kurtulma hızlarını
önemli ölçüde etkiler. Yapılan çeşitli araştırmalar incelendiğinde, çalışanların işlerine
uygunluklarının belirlenmesinde önemli bir rol oyuncusu olarak çalışma ortamlarını
kendileri, meslektaşları ve işverenleri arasında kurulan reaksiyonlara ve ilişkilere
dayalı olarak değerlendirme eğiliminde oldukları tespit edilmiştir. Dikkate değer olan,
bu tür değerlendirmelerin ve sonuçlarının, kök bulma yeteneğini belirleyen ve iş içinde
bir çalışan olarak gelişen önemli unsurlara dönüşmesi olabilir.
Bu tezde, Nijerya otelcilik endüstrisini bir analiz çalışması olarak ele alarak, 7 hipotez
üzerine kurulan çalışmaları, çalışanların algıladıkları ikliminin, iş ve çevresi üzerinde
gelişme eğilimleri ve yetenekleri üzerindeki etkilerini araştırmaya çalıştık. Sunulan
hipotezler çalışmada doğrulandı ve affetmenin Nijerya otelcilik endüstrisindeki
çalışanlar arasında iş başında tatmine yol açtığını, çünkü affetmenin kuruluşların daha
iyi bir iş gücünü teşvik etmek için hataları ve yanlışları tolere etme kapasitesini ifade
ettiğini gösteriyor. Böylece, çalışanların sektörde gelişmesini teşvik etmek için
önerilerde bulunuldu. Bu çalışmanın amacı için affetme iklimi, hizmeti iyileştirme
performansı, yardımcı davranış, çalışan memnuniyeti ve çalışan gelişimi olmak üzere
5 değişken ele alınmıştır.
Anahtar Kelimeler: Çalışan Gelişimi; Memnuniyeti; Bağışlama; Affetme Iklimi.