Information and Communication Technologies (ICT) have brought about a paradigm
shift in the way individuals communicate and access information across all spheres.
These ICT platforms include mobile and social media platforms, which have enhanced
the day-to-day interaction among individuals. Social media platforms play key roles
in various forms of personal relations, including romantic relationships (dating,
cohabiting and married individuals). Social media has on the one hand opened the
communication obstacles between romantic partners, while on the other hand posed
great threat to the sustainability of relationships on the other hand.
This research investigated the influence of social media platforms such as Facebook,
Twitter, Instagram and Snapchat on romantic relationships. Sampling (n = 376)
university students (EMU) from over 110 countries across the continent, the study
collected quantitative data to investigate how social media use facilitates satisfaction
between romantic partners. Questionnaires were distributed to participants where the
responses received provided insight in to whether social media use may lead to
monitoring, trust, infidelity and distraction in romantic relationships. The study also
sought to investigate if monitoring, trust, infidelity and distraction will mediate the
positive relationship between social media use and gratifications in romantic
relationships.
Findings in the study affirmed that social media use is a significant predictor to
gratifications in romantic relationships. In addition, statistical findings revealed that
social media use enhances monitoring of the romantic partner, with monitoring
eliciting gratifications in romantic relationships. The findings further revealed that
social media use does not have a statistical relationship with distractions, trust and
infidelity. Quite importantly, research findings revealed that none of the variables
mediated the positive relationship between social media use and gratifications in
romantic relationships. The research further affirms and expands existing knowledge
on the Media Multiplexity Theory and the Uses and Gratifications Theory.
Conclusions are drawn from the findings and suggestions are made for further
research.
Keywords: social media; romantic relationship, relationship gratification; uses and
gratifications theory; media multiplexity theory
ÖZ:Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT), bireylerin tüm alanlarda bilgi iletişimine ve
bilgiye erişme biçiminde bir paradigma değişikliği getirmiştir. Bu BİT platformları,
bireyler arasında günlük etkileşimi de geliştiren mobil ve sosyal medya platformlarını
içermektedir. Sosyal medya platformları, romantik ilişkiler de dahil olmak üzere
(buluşma, birlikte yaşama ve evli bireyler de dahil olmak üzere) çeşitli kişisel ilişki
biçimlerinde kilit rol oynar. Sosyal medya, bir yandan romantik ilişkiler arasındaki
iletişim engellerini aşarken, diğer yandan ilişkilerin sürdürülebilirliği için de büyük
tehdit oluşturdu.
Bu araştırma, Facebook, Twitter, Instagram ve Snapchat gibi sosyal medya
platformlarının romantik ilişkiler üzerindeki etkisini araştırdı. Dünyada 110'dan fazla
ülkeden örnekleme (n = 376) Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencisi, bu çalışmada
sosyal medyanın romantik ortaklar arasında nasıl bir memnuniyet sağladığını
araştırmak için nicel veriler toplandı. Katılımcılara verilen anketlere verilen yanıtlar
sosyal medya kullanımının romantik ilişkilerde izlemeye, güvene, sadakatsizliğe ve
dikkat dağıtmaya yol açıp açamayacağına dair bir görüş sağlamak içindi.
Araştırmada elde edilen bulgular, sosyal medya kullanımının romantik ilişkilerde
memnuniyet elde etmek için önemli bir belirleyici olduğunu doğrulamıştır. Buna ek
olarak, istatistiksel bulgular, sosyal medya kullanımının romantik ortağın izlenmesini
ve romantik ilişkilerde takdir edilmesini geliştirdiğini ortaya koydu. Bulgular ayrıca,
sosyal medya kullanımının dikkat dağıtıcı, güven ve sadakatsizlikle istatistiksel bir
ilişkisi olmadığını ortaya koydu. Oldukça önemlisi, araştırma bulguları, hiçbir
değişkenin sosyal medya kullanımı ile romantik ilişkilerle memnuniyetler arasındaki
pozitif ilişkiyi göstermediğini ortaya koydu. Araştırma ayrıca, Medya Çoklukluluk
Teorisi ile Kullanımlar ve Doyumlar Teorisi hakkındaki mevcut bilgileri doğrular ve
genişletmektedir.
Anahtar Kelimeler: sosyal medya; romantik ilişki, ilişki tatmini; kullanımlar ve
doyumlar teorisi; medya çokluğu teorisi.