An Evaluation of the Effects of Social Media on Romantic Relationships

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Özad, Bahire Efe
dc.contributor.author Arikewuyo, Abdulgaffar Olawale
dc.date.accessioned 2023-08-04T06:15:58Z
dc.date.available 2023-08-04T06:15:58Z
dc.date.issued 2019-12
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Arikewuyo, Abdulgaffar Olawale. (2019). An Evaluation of the Effects of Social Media on Romantic Relationships . Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5689
dc.description Doctor of Philosophy in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2019. Supervisor: Supervisor: Prof. Dr. Bahire Efe Özad. en_US
dc.description.abstract Information and Communication Technologies (ICT) have brought about a paradigm shift in the way individuals communicate and access information across all spheres. These ICT platforms include mobile and social media platforms, which have enhanced the day-to-day interaction among individuals. Social media platforms play key roles in various forms of personal relations, including romantic relationships (dating, cohabiting and married individuals). Social media has on the one hand opened the communication obstacles between romantic partners, while on the other hand posed great threat to the sustainability of relationships on the other hand. This research investigated the influence of social media platforms such as Facebook, Twitter, Instagram and Snapchat on romantic relationships. Sampling (n = 376) university students (EMU) from over 110 countries across the continent, the study collected quantitative data to investigate how social media use facilitates satisfaction between romantic partners. Questionnaires were distributed to participants where the responses received provided insight in to whether social media use may lead to monitoring, trust, infidelity and distraction in romantic relationships. The study also sought to investigate if monitoring, trust, infidelity and distraction will mediate the positive relationship between social media use and gratifications in romantic relationships. Findings in the study affirmed that social media use is a significant predictor to gratifications in romantic relationships. In addition, statistical findings revealed that social media use enhances monitoring of the romantic partner, with monitoring eliciting gratifications in romantic relationships. The findings further revealed that social media use does not have a statistical relationship with distractions, trust and infidelity. Quite importantly, research findings revealed that none of the variables mediated the positive relationship between social media use and gratifications in romantic relationships. The research further affirms and expands existing knowledge on the Media Multiplexity Theory and the Uses and Gratifications Theory. Conclusions are drawn from the findings and suggestions are made for further research. Keywords: social media; romantic relationship, relationship gratification; uses and gratifications theory; media multiplexity theory en_US
dc.description.abstract ÖZ:Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT), bireylerin tüm alanlarda bilgi iletişimine ve bilgiye erişme biçiminde bir paradigma değişikliği getirmiştir. Bu BİT platformları, bireyler arasında günlük etkileşimi de geliştiren mobil ve sosyal medya platformlarını içermektedir. Sosyal medya platformları, romantik ilişkiler de dahil olmak üzere (buluşma, birlikte yaşama ve evli bireyler de dahil olmak üzere) çeşitli kişisel ilişki biçimlerinde kilit rol oynar. Sosyal medya, bir yandan romantik ilişkiler arasındaki iletişim engellerini aşarken, diğer yandan ilişkilerin sürdürülebilirliği için de büyük tehdit oluşturdu. Bu araştırma, Facebook, Twitter, Instagram ve Snapchat gibi sosyal medya platformlarının romantik ilişkiler üzerindeki etkisini araştırdı. Dünyada 110'dan fazla ülkeden örnekleme (n = 376) Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencisi, bu çalışmada sosyal medyanın romantik ortaklar arasında nasıl bir memnuniyet sağladığını araştırmak için nicel veriler toplandı. Katılımcılara verilen anketlere verilen yanıtlar sosyal medya kullanımının romantik ilişkilerde izlemeye, güvene, sadakatsizliğe ve dikkat dağıtmaya yol açıp açamayacağına dair bir görüş sağlamak içindi. Araştırmada elde edilen bulgular, sosyal medya kullanımının romantik ilişkilerde memnuniyet elde etmek için önemli bir belirleyici olduğunu doğrulamıştır. Buna ek olarak, istatistiksel bulgular, sosyal medya kullanımının romantik ortağın izlenmesini ve romantik ilişkilerde takdir edilmesini geliştirdiğini ortaya koydu. Bulgular ayrıca, sosyal medya kullanımının dikkat dağıtıcı, güven ve sadakatsizlikle istatistiksel bir ilişkisi olmadığını ortaya koydu. Oldukça önemlisi, araştırma bulguları, hiçbir değişkenin sosyal medya kullanımı ile romantik ilişkilerle memnuniyetler arasındaki pozitif ilişkiyi göstermediğini ortaya koydu. Araştırma ayrıca, Medya Çoklukluluk Teorisi ile Kullanımlar ve Doyumlar Teorisi hakkındaki mevcut bilgileri doğrular ve genişletmektedir. Anahtar Kelimeler: sosyal medya; romantik ilişki, ilişki tatmini; kullanımlar ve doyumlar teorisi; medya çokluğu teorisi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Social Media-Social Networking Sites-Interpersonal Communication-Romantic Relationship en_US
dc.subject Social Media-Romance en_US
dc.subject Online social networks-Communication-Romantic Relationship en_US
dc.subject Social media en_US
dc.subject romantic relationship en_US
dc.subject relationship gratification en_US
dc.subject uses and gratifications theory en_US
dc.subject media multiplexity theory en_US
dc.title An Evaluation of the Effects of Social Media on Romantic Relationships en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record