In the design studio, a predominant learning format to teach design in architectural
education, students develop certain ways of doing things when occupying its space
with learning activities and interactions that are often referred to as studio culture. In
the architectural design studios in the Department of Architecture of EMU, studio
culture is the experienced habits and traditions with, assumingly, minimum explicit
indication of what constitutes its prime notions.
Considering students’ perspectives, the purpose of this study is an attempt to establish
an understanding of studio culture within the architectural design studios of EMU and
explore the possibility of using this understanding for future implementation of what
is known as a studio culture policy within the department’s current and future agenda
for accreditation and international certification by organizations such as NAAB,
MiAK…etc.
To achieve this purpose, the study relied on four synthesized parameters as a base to
build up an understanding of studio culture, these are pedagogical perspectives and
learning culture, informal interactions of the studio, the physical space of the studio,
and the values embedded within the studio.
Taking these in mind, a Self-Administrated Questionnaire was used to collect and
analyze data through exploratory and sequential mixed methods. From the data, studio
culture in the architectural design studios of EMU was understood through twelve
developed narratives that discussed these parameters and their interrelations and were
situated, through documented considerations, within the process towards.
implementing a studio policy in the Department of Architecture of EMU. The
significance of this study comes from its bottom-up approach in understanding studio
culture and its implementation of a studio policy. Heading up the process of the
implementation with students’ perspectives on studio culture might be a fortified base
in the process of implementing a reliable studio culture policy for the department.
Keywords: Studio Culture Policy; Studio Culture; Architectural Design Studio;
Educational Cultures
ÖZ:Mimarlık eğitiminde tasarım eğitimi için baskın bir öğrenim formu olan tasarım
stüdyosunda, öğrenciler genellikle stüdyo kültürü olarak adlandırılan öğrenme
etkinlikleri ve etkileşimleri ile stüdyo mekanını işgal ederken bir şeyler yapmanın
belirli yollarını geliştirirler. DAÜ Mimarlık Bölümü'ndeki mimari tasarım
stüdyolarında, stüdyo kültürü, temel kavramlarını neyin oluşturduğuna dair net
göstergeler olmadan, deneyimlenen alışkanlıklar ve geleneklerin bütünüdür.
Öğrencilerin bakış açısını dikkate alarak, bu çalışmanın amacı, DAÜ mimari tasarım
stüdyolarında stüdyo kültürü anlayışı oluşturmaya çalışmak ve bu anlayışın bölüm
bünyesinde stüdyo kültürü politikasının yazılı hale gelmesi ile mevcut ve gelecekteki
NAAB, MiAK…vb. gibi kuruluşlar tarafından akreditasyon ve uluslararası
sertifikasyon için yol haritası oluşturmaktır.
Bu amaca ulaşmak için, çalışma bir stüdyo kültürü anlayışını oluşturan dört temel
parametreyi içermektedir. Bunlar; pedagojik bakış açıları ve öğrenme kültürü,
stüdyonun informel etkileşimleri, stüdyonun fiziksel alanı ve içerdiği değerler
bütünüdür.
Bunları göz önünde bulundurarak, araştırma ve ardışık karma yöntemlerle veri
toplamak ve analiz etmek için bir anket kullanılmıştır. Verilerden, DAÜ'nün mimari
tasarım stüdyolarındaki stüdyo kültürü, bu parametreleri ve aralarındaki ilişkileri
tartışan on iki gelişmiş anlatı aracılığıyla belirlenmiş ve DAÜ Mimarlık Bölümü'nde
bir stüdyo politikasının uygulanmasına yönelik süreç içinde bir yol haritası
önerilmiştir.
Bu çalışmanın önemi, stüdyo kültürünü anlamadaki aşağıdan yukarıya yaklaşımından
ve buna bağlı bir stüdyo politikasının oluşturulmasının önerilmesidir. Uygulama
sürecini öğrencilerin stüdyo kültürüne bakış açısıyla yönlendirmek, bölüm için
güvenilir bir stüdyo kültürü politikası uygulama sürecinde sağlam bir temel olabilir.
Anahtar Kelimeler: Stüdyo Kültürü Politikası; Stüdyo Kültürü; Mimari Tasarım
Stüdyosu; Eğitim Kültürleri