Performance of Higher Education Sector in terms of Social Benefit and Ethics

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Aker, Melek Şule
dc.contributor.author Saliani, Farhang Mohajer
dc.date.accessioned 2023-08-07T06:38:50Z
dc.date.available 2023-08-07T06:38:50Z
dc.date.issued 2021-02
dc.date.submitted 2021
dc.identifier.citation Saliani, Farhang Mohajer. (2021). Performance of Higher Education Sector in terms of Social Benefit and Ethics.Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5701
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Melek Şule Aker. en_US
dc.description.abstract There is no doubt that the human factor, especially the specialized, entrepreneurial and creative human resources, plays a pivotal and fundamental role in growth and development of countries. Therefore, the role of education at all levels should be the promotion of the skills of the individual, while at the same time giving him a purpose as well as a mission to benefit both himself as well as the labor market. The purpose of this study is to investigate the relationship between the financial contribution of the government to university and unemployment rate of graduates. Parallel to this, the study seeks to find out the extent to which the enrolment of female students and the enrolment of international students contribute to the creation of new patents in the economy concerned. Accordingly, 5 countries have been selected as the study’s sample including the United States, the United Kingdom, the Netherlands, Germany and Malaysia. Based on the analysis on the collected data it was concluded that in the United States, United Kingdom and Netherlands, general need of the labor market for educated people has been met, but the number of graduates is still increasing, leading to rising unemployment rate of graduates at the community level. Also, according to the results and statistical analysis, the output of universities in United States, United Kingdom, Germany and Netherlands have not been able to increase the level of creativity and innovation in the society. Meanwhile, it is only in Malaysia that if the presence of women in universities increases, we can see a growth in the rate of creativity and innovation in this country. The importance of the results of this research is that with the cooperation and interaction between higher education institutions, policy makers and the labor market, the educational curriculum can be designed based on the needs of these three groups. Also, the structure of student admission should be revised so that by educating qualified people will result in increasing of the number of applicable innovations. Keywords: Higher Education, Graduates Unemployment Rate, Innovation and Creativity. en_US
dc.description.abstract ÖZ:Hiç şüphe yok ki insan faktörü, özellikle uzmanlaşmış, girişimci ve yaratıcı insan kaynakları, ülkelerin büyümesinde ve gelişmesinde çok önemli ve temel bir rol oynamaktadır. Bu nedenle, eğitimin her düzeyde rolü, bireyin becerilerinin geliştirilmesi ve aynı zamanda ona hem kendisine hem de topluma fayda sağlama misyonunun yanı sıra bir amaç vermesi olmalıdır. Bu çalışmanın amacı, devletin üniversiteye olan mali katkısı ile mezunların işsizlik oranı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Buna paralel olarak, çalışma, kız öğrencilerin ve uluslararası öğrencilerin kayıtlarının ilgili ekonomide yeni patentlerin oluşturulmasına ne ölçüde katkıda bulunduğunu bulmayı amaçlamaktadır. Buna göre, araştırmanın örneklemi olarak Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Hollanda, Almanya ve Malezya dahil 5 ülke seçildi. Toplanan verilerin analizine dayanarak, Birleşik Devletler, Birleşik Krallık ve Hollanda'da, eğitimli insanlar için işgücü piyasasının genel ihtiyacının karşılandığı halde mezun sayısının gün geçtikçe artması topluluk düzeyinde mezunların işsizlik oranının artmasına yol açtığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca, sonuçlara ve istatistiksel analize göre, Birleşik Devletler, Birleşik Krallık, Almanya ve Hollanda'daki üniversitelerin çıktıları toplumdaki yaratıcılık ve yenilikçilik düzeyini yükseltememiştir. Bu arada, Malezya’da görüldüğü üzere, üniversitelerde kadınların varlığı arttırılırsa, o ülkede yaratıcılık ve yenilikçilik oranında büyüme görebilceğimiz örneklenmiştir. Bu araştırmanın sonuçlarının önemi, yüksek öğretim kurumları, politika yapıcılar ve işgücü piyasası arasındaki işbirliği ve etkileşim sayesinde, eğitim müfredatının bu üç grubun ihtiyaçlarına göre tasarlanabilmesidir ve bu da sonuçta sosyal refaha yol açar. Ayrıca, nitelikli insanlar yetiştirerek uygulanabilir yeniliklerin toplumun genel kullanımına uygun olabilmesi için öğrenci kabulünün yapısı adil olmalıdır. Anahtar Kelimeler: Yüksek Öğrenim, Mezun İşsizlik Oranı, Yenilikçilik ve Yaratıcılık en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Higher Education-Social aspects en_US
dc.subject Education-Social aspects en_US
dc.subject Higher Education en_US
dc.subject Graduates Unemployment Rate en_US
dc.subject Innovation and Creativity en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.title Performance of Higher Education Sector in terms of Social Benefit and Ethics en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record