dc.contributor.advisor |
Karatepe, Osman M. |
|
dc.contributor.author |
Nourafkan, Nadia Jobbehdar |
|
dc.date.accessioned |
2023-08-14T08:02:06Z |
|
dc.date.available |
2023-08-14T08:02:06Z |
|
dc.date.issued |
2020-08 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Nourafkan, Nadia Jobbehdar. (2020). Consequences of Corporate Social Responsibility: Evidence from the Hotel Industry. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5714 |
|
dc.description |
Master of Science in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Osman M. Karatepe. |
en_US |
dc.description.abstract |
This thesis aimed to examine the association between corporate social responsibility
and employees’ promotive and prohibitive green voice behavior. Workplace
spirituality was tested as a mediator in the abovementioned associations. Front desk
employees working in the five * hotels in Northern Cyprus were selected for data
collection. This thesis used a temporal separation of measurement (a time lag of 1-
week in 3 waves). It utilized multiple sources of data as well (green voice behavior as
rated by the immediate supervisors of the employees).
The findings showed that corporate social responsibility predicted employees’
workplace spirituality. The findings also showed that workplace spirituality enhanced
employees’ promotive and prohibitive green voice behavior. As expected, workplace
spirituality was a full mediator between corporate social responsibility and the
abovementioned green voice outcomes. Several theoretical and practical implications
as well as future study directions were provided in this study.
Keywords: Corporate social responsibility, Environmental sustainability, Green
prohibitive green voice behavior, Green promotive green voice behavior, Hotel
employees, Workplace spirituality. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:Bu tez, kurumsal sosyal sorumluluk ile çalışanların yeşil teşvik edici ve önleyici ses
çıkarma davranışı arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. İşyeri maneviyatı
aracı değişken olarak kullanılmıştır. Veri, Kuzey Kıbrıs’ta beş yıldızlı otellerdeki
müşterilerle yüz yüze iletişimde olan çalışanlardan toplanmıştır. Bu tezin verisi, üç
dalgada bir haftalık zaman dilimi kullanılarak toplanmıştır. Bu tezde, çalışanların yeşil
teşvik edici ve önleyici ses çıkarma davranışlarına ait veri bağlı oldukları yöneticileri
tarafından değerlendirilmiştir.
Bulgular, kurumsal sosyal sorumluluğun işyeri maneviyatını artırdığını göstermiştir.
Yine bulgular işyeri maneviyatının çalışanların yeşil teşvik edici ve önleyici ses
çıkarma davranışlarını zenginleştirdiğini göstermiştir. Beklendiği gibi, kurumsal
sosyal sorumluluğun yukarıdaki sonuç değişkenlerini işyeri maneviyatı yoluyla
etkilediği ortaya konmuştur.
Bu çalışmada, birkaç kuramsal ve uygulamaya yönelik belirlemeler verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Çevresel sürdürebilirlik, İşyeri maneviyatı, Kurumsal sosyal
sorumluluk, Otel çalışanları, Yeşil önleyici ses çıkarma, Yeşil teşvik edici ses çıkarma. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Tourism-Workplace Sprituality-Employee motivation-Work Environment-Hotel Industry-Cyprus, North |
en_US |
dc.subject |
Work environment |
en_US |
dc.subject |
Work-Psychological aspects |
en_US |
dc.subject |
Employees - Attitudes-Personnel management-Work environment-Green Voice Behavior |
en_US |
dc.subject |
Corporate social responsibility |
en_US |
dc.subject |
Environmental sustainability |
en_US |
dc.subject |
Green prohibitive green voice behavior |
en_US |
dc.subject |
Green promotive green voice behavior |
en_US |
dc.subject |
Hotel employees |
en_US |
dc.subject |
Workplace spirituality |
en_US |
dc.subject |
Tourism |
en_US |
dc.title |
Consequences of Corporate Social Responsibility: Evidence from the Hotel Industry |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism |
en_US |