Architectural education has the responsibility of preparing university students for
unknown situations in their professional context. Therefore skills learned from design
studios, studio-oriented courses, technological course and elective course have to go
beyond cultivation of the mind, transmission of basic ideas and concepts.
Increasing population, environmental threats and social concerns as part of the
architect’s decision making is demanding intellectual curiosity inspiration from
architecture schools. Iran is a country with a high rate of population and high rate of
interest in construction and building market. Studying architecture is an increasing
passion among the current generation. Eastern Mediterranean University is among one
of those popular educational destinations out of the country. Analyzing all curriculum
components of the architecture program in EMU and standard curriculum approved by
Iran’s ministry of higher education can provide new visions and insight both for
students and related authorities.
The major findings of this study through evidence-based research method reveal that
both case studies are sharing fully integrated architectural program and axiology
concept (intercultural understanding based on motivation and desired outcome) more
than EMU while in case of EMU‘s curriculum more ontology and epistemology
concept is more paramount.
Keywords: Architectural education, the concept of education, curriculum, evidence based methodology.
ÖZ:Mimarlık eğitimi, üniversite öğrencilerinin mesleği bağlamındaki bilinmeyen durumlar
için hazırlık yapma sorumluluğuna sahiptir. Bu nedenle tasarım stüdyolarından, stüdyoya
yönelik derslerden, teknolojik ve seçmeli derslerden öğrenilen beceriler, zihnin
geliştirilmesinin, temel fikir ve kavramların aktarılmasının ötesine geçmek zorundadır.
Mimarın karar almasının bir parçası olarak nüfusu, çevresel tehlikeleri ve sosyal kaygıları
artırmak, mimarlık okullarından entelektüel merak uyandırmayı talep ediyor. Nüfusu
arttırmak, çevresel tehlikeler, mimarların karar vermesinin bir parçası olarak sosyal
kaygılar mimarlık okullarından entelektüel merak ve ilham talep ediyor. İran, yüksek
nüfus oranlı, yapı ve inşaat pazarında yüksek faizlerin bulunduğu bir ülkedir. Mimarlık
okumak, şimdiki nesil arasında artan bir tutkudur. Doğu Akdeniz Üniversitesi, ülke
dışındaki popüler eğitim merkezlerinden biridir. DAÜ'deki mimarlık programının tüm
müfredat bileşenlerinin ve İran Yüksek Öğretim Bakanlığı tarafından onaylanan standart
müfredatın incelenmesi hem öğrenciler hem de ilgili makamlar için yeni vizyonlar ve iç
görü sağlayabilir. Kanıta dayalı araştırma yöntemiyle oluşan bu çalışmanın ana bulguları,
her iki vaka çalışmasının da DAÜ’den daha fazla entegre mimari program ve aksiyoloji
kavramını (motivasyona dayalı ve istenen sonucu temel alan kültürlerarası anlayış)
paylaştığını, DAÜ müfredatında ontoloji ve epistemoloji kavramının daha önemli
olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: Mimari eğitim, eğitim kavramı, müfredat, kanıta dayalı metodoloji.