Explorative Investigation of Intuition in Design Activity

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Uraz, Türkan Ulusu
dc.contributor.author Çizgen, Gültekin
dc.date.accessioned 2023-09-19T09:21:45Z
dc.date.available 2023-09-19T09:21:45Z
dc.date.issued 2019-06
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Çizgen, Gültekin. (2019). Explorative Investigation of Intuition in Design Activity. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5724
dc.description Doctor of Philosophy in Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Türkan Ulusu Uraz. en_US
dc.description.abstract Intuition is within our everyday life. Every human being is intuitive whether they recognize it or not; it is not an option but an integral part of our cognition. Even though it is impossible to deny its presence in design activity, difficulties arise in describing its mystery. Intuition, having a significant interdisciplinary research background, ranging from art and humanities to mathematics, management to business, philosophy to psychology, neuroscience to cognitive science, has been a major interest in numerous disciplines. Although it is highly ‘relatable’ with ‘design cognition’, the concept of intuition is not discussed at its premier level within the design research. Despite the rising interest, it still needs to be thoroughly investigated. The thesis in this sense, aims to discuss the concept of intuition and examine how designerly activities resonate with the well-known theories on intuition. Inspired by Sinclair’s (2011) ‘integrated framework of intuition’, this study aims to conceptualize a framework, then identify intuitive functions as direct matching, associative matching, incremental synthesis and radical synthesis. Those theoretical assumptions are then tested with an exploratory study by tracing the design behaviors of novice and expert designers. By doing this, the thesis seeks to reveal ‘design moves’ that go hand in hand with the cognitive features of intuition. While intuition is believed to be a cognitive ability frequently associated with expert (experienced) professionals, this study aims to manifest it as a personal aspect where everyone experiences it in their own unique way. In a broader perspective, this study aims to contribute to the theory of intuition and thus provide an alternative perspective to the ‘unprincipled’ behaviors of the designer. In its essence, this study seeks to know what makes intuition integrally linked with design activity and why it is important to understand its presence. Keywords: Intuition, Tacit knowledge, Design Activity, Design Cognition, ‘Undisciplined Designerly Behavior’ en_US
dc.description.abstract ÖZ: Sezgi günlük hayatımıza dair yaşantımızın pek çok alanında yer almaktadır. Her zaman farkında olmasak da her insan sezgiseldir; sezgi bizim için bir seçim değil, insan bilişinin bir parçasıdır. Bu anlamda tasarım aktivitesindeki yerini inkâr etmek imkânsız olsa da sezginin gizemini anlatmaya çalışmak oldukça zordur. Sanat ve Beşerî bilimlerden matematiğe, işletmeden ticarete, felsefeden psikolojiye, nörobilimden bilişsel bilime uzanan bir disiplinler arası araştırma geçmişine sahip olan sezgi pek çok disiplinde odak noktası olmuştur. “Tasarım Düşüncesi” ile yakından ilgili olsa da sezgi kavramı “tasarım araştırmaları” alanında ne yazık ki en kapsayıcı düzeyde incelenmemiştir. Günümüzde konuya yönelik artan ilgi nedeniyle daha kapsamlı bir incelemeyi çoktan haketmektedir. Bu anlamda bu tez, sezgi konseptini tartışmayı ve tasarımcı aktivitelerinin sezginin en bilinmiş teorileriyle nasıl ilişkilendiğini incelemeyi hedeflemektedir. Sinclair’in (2011) sezgiyi kendi editörlüğünü yaptığı kitabındaki pek çok araştırmacıların yaptığı çalışmalar ışığında bütüncül bir şekilde incelendiği çalışmasından esinlenerek bu çalışma da kendine ait teorik bir çerçeve oluşturmayı, daha sonra da sezgisel fonksiyonları “direk eşleşme”, “çağrışımsal eşleştme”, “artımlı sentez” ve “radikal sentez” olarak saptamayı amaçlar. Bu çalışmada tartışılan teorik varsayımlar daha sonra deneyimli ve deneyimsiz tasarımcıların tasarım davranışlarını takip eden bir dizi keşif çalışmasıyla irdelenmiştir. Böylelikle, çalışma sezginin bilişsel özellikleriyle örtüşen “tasarım hareketlerini” ortaya çıkarmayı hedeflemiştir. Sezgi uzman (deneyimli) profesyonellerle ilişkilendirilen bilişsel bir yetenek olsa da, bu çalışma sezgiyi herkesin kendine özel şekilde deneyimlediği kişisel bir yeti olarak öne sürmektedir. Daha geniş bir bakış açısıyla, bu çalışma sezgi teorisine katkıda bulunarak tasarımcının ‘prensiplere bağlı olmayan’ davranışlarına alternatif bir bakış açısı sunmayı hedeflemektedir. Özünde bu çalışma sezgiyi tasarım aktivitesiyle nasıl bu denli iç içe geçtiğini ve sezginin varlığını anlamanın neden bu kadar önemli olduğunu anlamayı amaçlamaktadır. Anahtar Kelimeler: Sezgi, Örtük bilgi, Tasarım Aktivitesi, Tasarımcı Düşüncesi, ‘Prensiplere bağlı olmayan tasarım davranışları’ en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Architecture en_US
dc.subject Architecture and Design en_US
dc.subject Intuition en_US
dc.subject Tacit knowledge en_US
dc.subject Design Activity en_US
dc.subject Design Cognition en_US
dc.subject Undisciplined Designerly Behavior en_US
dc.title Explorative Investigation of Intuition in Design Activity en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record