Social Network Sites (SNS), particularly Facebook, have become extremely popular
among digital natives, especially university-level students. Moreover, they
sometimes may see the SNS as the new communication platform for interpersonal
communication. Interpersonal communication skill levels both in the social and e social environment of digital natives are measured in order to figure out whether
there is any statistically significant difference between two environments in terms of
sending clear messages, listening, giving and getting feedback, and handling
emotional interactions. Based on the Social Information Processing and Uses and
Gratifications Theories, this study explores attitudes of English speaking tertiary
students who study at the Faculty of Communication and Media Studies at the
Eastern Mediterranean University in North Cyprus in 2018. Interpersonal
Communication Skills Inventory has been used to find out the IPCS scores of
students in order to have an idea about the IPCS profiles of the students both in
“social” and “e-social” environments. This study also aims to explore whether there
is a difference between the four dimensions (sending clear messages, listening,
giving and getting feedback, and handling emotional interactions) of interpersonal
communication skills (IPCS) on social and e-social environments. The results of this
study indicate that tertiary students need to improve their IPCS in both environments.
Also, there is merely statistically significant difference between sending clear
messages section on social and e-social environments.
Keywords: Social Information Processing Theory, Uses and Gratifications Theory,
Social Network Sites, Facebook, Interpersonal Communication Skills
ÖZ:
Sosyal Ağ Siteleri, özellikle Facebook dijital yerliler arasında, özellikle üniversite
düzeyindeki öğrenciler arasında son derece popüler hale geldi. Dahası, bazen sosyal
ağ sitelerini üniversite öğrencileri kişilerarası iletişim için yeni bir iletişim platformu
olarak görebilirler. Açık mesaj gönderme, dinleme, geribildirim verme ve
geribildirim alma açısından iki ortam arasında üniversite öğrencileri için istatistiksel
olarak anlamlı bir fark olup olmadığını anlamak açısından hem sosyal hem de e sosyal ortamlarındaki kişilerarası iletişim becerileri seviyeleri ölçüldü. Bu çalışmada,
Sosyal Bilgiyi İşleme ile Kullanımlar ve Doyumlar Kuramları temel alınarak, Kuzey
Kıbrıs'ta Doğu Akdeniz Üniversite’si İletişim ve Medya Çalışmaları Fakültesi'nde
öğrenim gören İngilizce konuşan yüksek öğrenim öğrencilerinin tutumlarını
araştırmayı amaçlamaktadır. Kişilerarası İletişim Becerileri Envanteri, hem “sosyal”
hem de “e-sosyal” ortamlarda öğrencilerin kişilerarasi iletişim profilleri hakkında
fikir sahibi olmak için öğrencilerin kişilerarası iletişim puanlarını bulmak için
kullanılmıştır. Bu çalışma aynı zamanda kişilerarası iletişim becerilerinin sosyal ve
e-sosyal ortamlarda dört boyutu (net mesajlar gönderme, dinleme, geri bildirim alma
ve verme duygusal etkileşimleri yönetme) arasında bir fark olup olmadığını
araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın sonuçları, yükseköğretim öğrencilerinin her
iki ortamda da kişilerarası iletişim becerilerini geliştirmeleri gerektiğini
göstermektedir. Ayrıca, sosyal ve e-sosyal ortamlarda net mesajlar gönderme bölümü
arasında sadece anlamlı fark bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiyi İşleme Kuramı, Kullanımlar ve Doyumlar
Kuramı, Sosyal Ağ Siteleri, Facebook, Kişilerarası İletişim Becerileri