The autism spectrum is one of the most difficult spectrums that children may be
affected with, due to the problems that this spectrum may cause in their sensory system
in order to become more sensitive compared to healthy children. Therefore, it is
necessary to choose suitable colors within their educational environments, because
color preferences greatly affect their feelings and mood. The main objective of this
thesis is to define the enabling aspects of educational environments, how to use color
and physical factors in educational environments as a way to aid in treatment and
increase the desire to continue education, a discussion about colors and their
importance with the impact they create in learning environments for autism also to
clarify the spatial requirements of learning environments. This goal is set for
answering the research question: How to achieve a successful educational environment
for children with autism using colors? This study was evaluated based on three autism
educational centers in Amman - Jordan, namely Consulting Center for Autism, Lubna
Special Education Center and Autism Academy of Jordan, through the topics covered
in the literature. To achieve this goal, this thesis adopted qualitative research methods
by reviewing previous books, articles and letters on this topic. The results of this
research showed some of the important colors of children with autism and how they
are used in designing the educational environment, also found some important
requirements for these environments.
Keywords: Autistic Children, Color, Learning Environment, Functional Emotions,
Color Space Relationship
ÖZ:
Tum spektrumuyla otizm, bu durumu olan cocukların daha duyarlı hale gelebilmesi
için duyusal sistemlerinde neden olabileceği problemler nedeniyle, etkilenebilecekleri
en zor durumlardan biridir. Bu nedenle, eğitim ortamlarında uygun renkleri seçmek bu
durumun iyileştirilebilmesi için önemlidir, çünkü renk tercihleri duygularını ve ruh
hallerini büyük ölçüde etkiler. Bu tezin temel amacı, eğitim ortamlarının olanaklı
yönlerini, eğitim ortamlarında renk ve fiziksel faktörlerin tedaviye yardımcı olmak ve
eğitime devam etme arzusunu arttırmak için nasıl kullanılacağını tanımlamak, renkler
hakkında tartışmalar ve bunların önemi ile öğrenme ortamlarında yarattıkları etki,
öğrenme ortamlarının mekansal gereksinimlerini de netleştirmek için odaklanmaktır.
Bu hedef araştırma sorusunu cevaplamak için ortaya konuldu: Otizmli çocuklar için
renkleri kullanarak başarılı bir eğitim ortamı nasıl elde edilir? Bu hedefle, çalışmada,
Amman - Ürdün'deki üç otizm eğitim merkezinin, isimleriyle Otizm Danışmanlık
Merkezi, Lubna Özel Eğitim Merkezi ve Ürdün Otizm Akademisi temel alınarak
literatürde ele alınan konularla değerlendirilmesi yapılmıştır. Bu hedefe ulaşmak için
bu tez, bu konuyla ilgili önceki kitap, makale ve çalışmaları inceleyerek nitel araştırma
yöntemlerini benimsemiştir. Bu araştırmanın sonuçları, otizmli çocukların renkleri ve
eğitim ortamının tasarlanmasında bunların nasıl kullanıldığını, bu ortamlar için bazı
önemli gereksinimler bulunduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Otistik Çocuklar, Renk, Öğrenme Ortamı, Fonksiyonel
Duygular, Renk Mekan İlişkisi