Revisiting Customer Satisfaction-Loyalty Link: Exploring the Role of Adjusted Expectations in North Cyprus Restaurants

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Öztüren, Ali (Co-Supervisor)
dc.contributor.advisor Avcı, Turgay (Supervisor)
dc.contributor.author Siverukhina, Valentina
dc.date.accessioned 2023-09-25T08:18:04Z
dc.date.available 2023-09-25T08:18:04Z
dc.date.issued 2019-09
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Siverukhina, Valentina. (2019). Revisiting Customer Satisfaction-Loyalty Link: Exploring the Role of Adjusted Expectations in North Cyprus Restaurants. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5740
dc.description Master of Science in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2019. Co-Supervisor: Assoc Prof. Dr. Ali Öztüren and Supervisor: Prof. Dr. Turgay Avcı. en_US
dc.description.abstract Driving customer satisfaction to customer retention and customer referrals are the interesting topic for managers in recent literature, but there is a gap in explaining the mechanism of this transition with comprehensive models lacking consideration of adequate affecting factors on customer satisfaction-loyalty link. Hence, this study aims to develop a model investigating the role of customer satisfaction along with the respective adjusted expectations of customers on a proper customer loyalty index. Survey research with 308 respondents in North Cyprus has been conducted to draw statistical conclusions regarding the proposed model. The findings of this study suggest that customer satisfaction is a significant predictor of customers' intentions in terms of repurchase and referral intentions and adjusted expectation is a partial mediator in latter relationships. Hence, it is suggested that tracking the levels of satisfaction and adjusted expectations of customers will facilitate predicting of respective positive attitudinal loyalty in the future. The dimensions of attitudinal loyalty including repurchase and WOM referral intentions have been employed as a proper index to measure customer loyalty. To measure the effect of customer satisfaction and adjusted expectation on dimensions of attitudinal loyalty separately, this study has been used the developed constructs extracted from literature to define repurchase and WOM referral intentions as a separate construct in the proposed model. This feature of the proposed model enables future studies to measure to what extent other factors such as perceived switching costs would affect attitudinal loyalty dimensions in an isolated manner. Keywords: Customer Satisfaction, Customer Loyalty, Adjusted Expectation, WOM Referral Intention, Repurchase Intention, Restaurants, North Cyprus en_US
dc.description.abstract ÖZ: Müşteri memnuniyetini müşteri tutmaya itmek ve müşteri yönlendirmeleri, son literatürdeki yöneticiler için ilginç bir konudur, ancak bu geçişin mekanizmasını, müşteri memnuniyeti-sadakat bağlantısı üzerindeki yeterli etken faktörleri dikkate almayan kapsamlı modellerle açıklamakta bir boşluk vardır. Bu nedenle, bu çalışma, müşteri memnuniyetinin müşterilerin düzeltilmiş beklentileri ile birlikte uygun bir müşteri sadakat endeksi üzerindeki rolünü araştıran bir model geliştirmeyi amaçlamaktadır. Önerilen model ile ilgili istatistiksel sonuçlar çıkarmak için Kuzey Kıbrıs'ta 308 katılımcıyla anket araştırması yapılmıştır. Bu çalışmanın bulguları, müşteri memnuniyetinin geri alım ve referans niyetleri açısından müşterilerin niyetlerinin önemli bir öngörücüsü olduğunu ve düzeltilmiş beklentinin ikincil ilişkilerde kısmi bir aracı olduğunu göstermektedir. Bu nedenle, müşterilerin memnuniyet düzeylerini ve düzeltilmiş beklentileri takip etmenin gelecekte olumlu tutum sadakatini öngörmeyi kolaylaştıracağı önerilmektedir. Geri alım ve ağızdan ağıza pazarlamaya sevk etme niyetlerini içeren tutumsal sadakat boyutları, müşteri sadakatini ölçmek için uygun bir endeks olarak kullanılmıştır. Müşteri memnuniyetinin ve düzeltilmiş beklentinin tutum sadakatinin boyutları üzerindeki etkisini ayrı ayrı ölçmek için bu çalışma, önerilen modelde geri alım ve ağızdan ağıza pazarlamaya sevk niyetlerini ayrı bir yapı olarak tanımlamak için literatürden çıkarılan gelişmiş yapılar üzerinde kullanılmıştır. Önerilen modelin bu özelliği, gelecekteki çalışmaların algılanan anahtarlama maliyetleri gibi diğer faktörlerin davranışsal sadakat boyutlarını sağlar. Anahtar Kelimeler: Müşteri Memnuniyeti, Müşteri Sadakati, Düzeltilmiş Beklenti, Ağızdan Ağıza İletişim Tavsiye Niyeti, Geri Alım Niyeti, Restoranlar, Kuzey Kıbrıs en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Consumer Satisfaction--Customer Loyalty--Cyprus, North en_US
dc.subject Customer Satisfaction en_US
dc.subject Customer Loyalty en_US
dc.subject Adjusted Expectation en_US
dc.subject WOM Referral Intention en_US
dc.subject Repurchase Intention en_US
dc.subject Restaurants en_US
dc.subject North Cyprus en_US
dc.title Revisiting Customer Satisfaction-Loyalty Link: Exploring the Role of Adjusted Expectations in North Cyprus Restaurants en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record