The review of the related studies in respect the tourism indicated that more attention
has devoted to the perceptions and attitudes of people from different communities
toward tourism. Many of these studies have concentrated generally on tourism and
particularly alternative tourism. The current study aimed to investigate the perceptions
of the resident in respect to socio-cultural, economic, and environmental sustainability
of Edu-tourism. This study in somehow contribute the literature of Edu-tourism and it
examines the perceptions of the residents in respect to the tourism in Northern of
Cyprus. The participants of this study were 300 residents that were surveyed in the city
of Famagusta in Northern Cyprus to find out their attitudes and perceptions in respect
to the sustainability of Edu-tourism. For analyzing the perceptions of the residents of
the social, economic and environmental effects of edu-tourism, ANOVA and Cramer’s
V tests were employed. Moreover, the effect of the socio-demographic characteristics
of the residents on their perceptions and attitudes was also investigated. The results of
this study showed that the residents have different attitudes in respect to the
sustainability of edu-tourism and they mostly have a positive view about edu-tourisms.
Keywords: residents’ perception, edu-tourism, community impacts, sustainability,
edu-tourism destination.
ÖZ:
İlgili ve benzer çalışmalar turizm açısından incelendiğinde, farklı toplumdan
insanlarının turizm hakkındaki algılarına ve tutumlarına daha fazla önem verildiği
görülmüştür. Bu çalışmaların çoğu genel olarak turizm ve özellikle alternatif turizm
üzerine yoğunlaşmıştır. Bu çalışmanın amacı, bölge sakinlerinin eğitim turizmi
hakkındaki algılarını sosyo-kültürel, ekonomik, ve çevresel sürdürülebilirlik açısından
incelemektir. Bu çalışma, bir bakıma eğitim turizm literatürüne katkıda bulunup, bölge
sakinlerinin Kuzey Kıbrıs turizmine ilişkin algılarını incelemektedir. Bu çalışmanın
katılımcıları, Kuzey Kıbrıs’ın Gazimağusa şehrinde eğitim turizminin
sürdürülebilirliğine ilişkin tutum ve algılarını öğrenmek için ankete katılan 300
sakinidir. Sakinlerin eğitim turizminin sosyal, ekonomik ve çevresel etkilerine ilişkin
algılarını analiz etmek için ANOVA ve Cramer’s V testleri kullanılmıştır. Ayrıca,
sakinlerin sosyo-demografik özelliklerinin onların algı ve tutumları üzerindeki etkisi
de araştırılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları, eğitim turizminin sürdürülebilirliği
konusunda sakinlerin farklı turumlara sahip olduklarını ve eğitim turizmine
çoğunlukla olumlu baktıklarını göstermiştir.
Anahtar kelimeler: sakinlerin algısı, eğitim turizmi, toplum etkileri, sürdürülebilirlik,
eğitim turizmi hedefi.