Minimum wage (MW) has become a common policy instrument in several countries
and regions across the world. However, researchers are divided regarding whether
the MW achieves its intending objectives or not. The current study will examine
whether MW enhances household consumption as a sustainable income policy.
While the MW is set under the authority of the provinces, resulting in appealing
cross-province and time-series diversity, Canada serves as an excellent research
center for this type of inquiry. The fact that we can utilize Canadian data gives us the
ability to examine the impact of the MW by studying cross-province and time-series
variation with a high number of MW changes passed in different jurisdictions.
This research utilizes a panel-based analysis, trying to compare the four provinces
that provide the highest wage levels (Alberta, British Columbia, Ontario ,and
Saskatchewan) with the other six provinces that provide the lowest wage levels
(Manitoba, Nova Scotia, New Brunswick, Newfound land/Lab ,Prince Edward
Island, and Quebec) for the study period from 1981 to 2019, in Canada. Dynamic
Autoregressive Distributed Lag Methods (i.e., Pooled Mean Group, Dynamic Fixed Effect ,and Mean Group estimators) are used to examine the effect of minimum wage
on household consumption in the short and long term. The findings demonstrate that
MW has a favorable long-term impact on household consumption in both low- and
high-wage regions. In both wage categories, the short-term effect is negative,
although not statistically significant in the low-wage group.
Our findings imply, despite the possible negative effects of MW on employment,
it can be an effective tool for improving economic growth and welfare. In other
words, it might be better to pay greater attention to the spillover impacts of MW
policies while designing them.
Keywords: Panel ARDL; Canada; Minimum Wage; Low-wage province; High wage province; Household consumption
ÖZ:
Asgari ücret (MW), dünya çapında birçok ülke ve bölgede ortak bir politika aracı
haline gelmiştir. Bununla birlikte, araştırmacılar, asgari ücretin amaçlanan
hedeflerine ulaşıp ulaşmadığı konusunda bölünmüşlerdir. Mevcut çalışmada, asgari
ücretin hanehalkı tüketimini sürdürülebilir bir gelir politikası olarak artırıp
artırmadığı incelenmiştir. Asgari ücret, illerin yetkisi altında belirlenir ve iller arası
ve zaman serisi çeşitliliğine çekici gelirken, Kanada bu tür araştırmalar için
mükemmel bir araştırma merkezi olarak hizmet eder. Kanada verilerini
kullanabilmemiz bize, farklı yetki alanlarında geçirilen çok sayıda asgari ücret
değişikliği ile iller arası ve zaman serisi varyasyonlarını inceleyerek MW'nin etkisini
inceleme yeteneği verir.
Bu araştırma, Kanada'da 1981'den 2019'a kadar olan çalışma dönemi için en yüksek
ücret seviyelerini sağlayan dört il (Alberta, British Columbia, Ontario ve
Saskatchewan) ile en düşük ücret seviyelerini sağlayan diğer altı il, (Manitoba, Nova
Scotia, New Brunswick) karşılaştırmamızı sağlayan panel tabanlı bir analiz
kullanmaktadır. Asgari ücretin kısa ve uzun döenmde hane tüketimi üzerindeki
etkisini incelemek amacıyla Dinamik Otoregresif Dağıtılmış Gecikme Yöntemleri
(örneğin Havuzlanmış ortalama grup, Dinamik sabit etkiler, ve Ortalama grup)
kullanılmıştır. Bulgular, asgari ücretin hem düşük hem de yüksek ücretli bölgelerde
hane tüketimi üzerinde uzun vadeli olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.
Her iki ücret kategorisinde de, düşük ücret grubunda istatistiksel olarak anlamlı
sonuç bulunamasada, kısa vadede etkisi negatiftir.
Bulgularımız, MW'nin istihdam üzerindeki olası olumsuz etkilerine rağmen,
ekonomik büyümeyi ve refahı iyileştirmede etkili bir araç olabileceğini
göstermektedir. Başka bir deyişle, asgari ücret politikalarını tasarlarken yayılma
etkilerine daha fazla dikkat etmek daha iyi olabilir.
Anahtar Kelimeler: Panel ARDL; Kanada; Asgari ücret; düşük ücretli eyalet;
yüksek ücretli eyalet; Hanehalkı tüketimi