Abstract:
ÖZ:
İnsan yaşamında önemli bir yere sahip olan okul öncesi eğitim, çok çeşitli
deneyimlerin yanı sıra, çocuğun okuma yazma etkinlikleri ile tanıştığı ilk evreyi de
kapsamaktadır. Okul öncesi dönemden ilköğretime geçişte çocukların bütüncül
gelişiminin desteklenmesi ve özellikle ilköğretime uyumlarının hızlandırılması
açısından, iki eğitim kademesi arasında bütünselliğin nasıl sağlanması, erken
okuryazarlık ve ilköğretime hazırlık çalışmalarının nasıl yapılandırılması gerektiği,
dünyada pek çok ülkede üzerinde önemle durulan konular arasındadır.
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Temel Eğitimi Geliştirme Projesi
kapsamında uygulanmakta olan MEB 2016 Okul Öncesi Eğitim Programı
doğrultusunda yeniden yapılandırılan okuma – yazmaya hazırlık çalışmalarının, ana
sınıf ve ilkokul birinci sınıf öğretmenlerince temel amacı, planlanması,
değerlendirilmesi ve uygulanan/uygulanması gereken etkinlikler konusundaki
görüşlerinin neler olduğunun belirlenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
KKTC’de ilk kez gerçekleştirilen bu çalışma yoluyla, Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti’nde Temel Eğitim Programı’nın yenilenmesi çalışmaları kapsamında
yeniden düzenlenen Okul Öncesi Eğitim Programının çocuğun ilköğretime
hazırbulunuşluğunu sağlamaya yönelik katkısı konusunda iki farklı öğretmen
grubunun görüşleri çok yönlü olarak belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu 2018 – 2019 eğitim ve öğretim yılında Lefkoşa,
Girne, Gazimağusa ve İskele ilçelerinde eğitim veren, Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı devlet okullarında görev
yapan 28 resmi okuldan çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 29 ana sınıf
öğretmeni ve 26 ilkokul birinci sınıf öğretmenidir. Araştırmanın verilerinin
toplanmasında ve çözümlenmesinde nitel çalışma kapsamında durum çalışması
deseni kullanılmıştır. Öğretmenler ile yapılan görüşmelerden elde edilen ses kayıtları
çözümlenerek temel kategoriler oluşturulmuş ve temalar şeklinde gruplanmıştır.
Yapılan bu araştırma sonucunda, ana sınıf ve ilkokul birinci sınıf
öğretmenlerinin okul öncesi dönemde yürütülen okuma yazmaya hazırlık
çalışmalarının planlanması ve değerlendirilmesi sürecinde öğretmenler çocukların
bireysel özelliklerini ve gereksinimlerini dikkate aldıklarını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelimeler: Okuma yazmaya hazırlık, Okul öncesi eğitim, Ana sınıf
öğretmenleri, Birinci sınıf öğretmenleri, Öğretmen görüşleri, Okul Öncesi Eğitim
Programı, KKTC.
Description:
Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2020. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek.