Today, most people in most countries share their everyday experiences on social
networks. This is especially true about dining out, especially among young people and
students. Restaurants advertise in a variety of ways, and it is not in a way that the
whole forum for exchanging of information is freely available to customers, and they
make an impression in others through sharing their experiences, but the owners of the
restaurants also produce films, photos, alluring clips, banners, etc. to encourage people
to come to their restaurants. The present research, based on the findings of the previous
researches on the role of social networks and applications in choosing a restaurant, as
well as a field study of this topic in the form of a qualitative survey that employs a
semi-structured interview, generally tries to answer this question: Does social
networking affect choosing a restaurant in Tehran? And if yes, in what process is this
effect produced?
The Tehran north restaurant industry environment provides an important background
that may further explain the relationships between factors influencing the success of
restaurants. The participants identified key factors in the operating environment that
influenced restaurant success. These included intense competition, a constantly
changing environment and changing consumer trends. In particular the intense
competition was considered by the participants to have a significant impact on the
success of restaurants.
Keywords: Social Media, Mobile Apps, Restaurant, Tehran, qualitative.
ÖZ:
Bugünlerde bir çok ülkede çoğu insan günlük deneyimlerini sosyal ağlarda
paylaşmaktadır. Bu durum özellikle dışarda yemek yiyen gençler ve öğrenciler içinde
geçerlidir. Restoranlar kendi reklamlarını çeşitli şekillerde yaparlar. Bir anlamda bu
reklam bir bilgi alışverişidir. Ancak bu bilgi alışverişi için oluşturulan yapı aslında,
müşterilerin serbestce ulaşabileceği bir şekilde değildir. Bu durumlarda deneyimlerini
paylaşarak başka bir çok kişinin fikrinide etkileyebilirler. Ancak bunun yanında
restoran sahipleride insanları restoranlarına gelmeye teşvik etmek için
fılmler,fotoğraflar, ilgi çekici klipler, afışler vb. üretirler. Bir restoran seçiminde sosyal
ağların ve uygulamaların rolü üzerine önceki araştırmaların bulgularınada dayanan bu
çalışma ile birlikte yarı yapılandırılmış bir görüşme yöntemiyle nitel bir anket
yapılarak İranın Tahran şehrinde bulunan Restoranların Seçiminde Sosyal Ağların
rolü nedir sorusuna yanıt bulunmaya çalışılmıştır. Özetle Sasyal ağların restoran
seçiminde kietkisi araştırılmıştır. Sosyal ağlar Tahran’da bir restoan seçimini etkiler
mi? Eğer cevap evetse , hangi şekilde bu etki üretilir? Bu durum araştırılmıştır.
Tahranın kuzeyindeki restoran endüstrisinin oluşturduğu ortam yada çevre
restoranların başarısını etkileyen faktörler arasındaki rişkleri daha fazla
açıklayabilecek önemli bir zeminide oluşturur. Bu araştırmada katılımcılar iş ortamı
içerisinde restoranların başarısını etkileyen önemli faktörleri belirlediler. Bu faktörler
arasında yoğun rekabet, sürekli değişen çevre ve değişen tüketici eğilimleri ön sırada
yer almışlardır. Özellikle yoğun rekabet faktörü katılımcılar tarafından restoranların
başarısına etki eden en önemli faktör olarak belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Mobil Uygulamalar, Restoran, Tahran, nitel.