Although public perception of reality in society is powerfully constructed by the
media through various forms of content, representation is one of such tricks used in
media production to either emphasize or de-emphasize the negative and positive
stereotyping of individuals and groups in society. However, it is through the said
process that consumers of different forms of media content cultivate diverse
perceptions of social reality. Representation of Delta People in Contemporary
Nollywood Comedy Movies examines how Delta people are framed in selected
Nollywood comedy movies, thus contributing to the legitimization of stereotypes
from which other Nigerians cultivate perceptions about them.
Findings from the analysis of the three Nollywood comedy movies: 30 Days in
Atlanta, 10 Days in Sun City, and A Trip to Jamaica reveal that the mediated representation of Delta people revolves around the three dominant frames of “the
invincible,” “extreme audacity,” “hilarious and likable.” These frames therefore,
encourage the stereotyping of Deltans as having the “knack for being aggressive and
tough,” and the “uneducated but crafty.” The various stereotypes associated with
Delta people were re-emphasized using Akpos as a major character in the three
movies. Visual content of mass media, as the study concludes, play an important and
powerful role in conveying perceptions about different groups in society.
Keywords: Delta State, Comedy movies, Media representation, Nigeria, Nollywood,
Stereotypes
ÖZ:
Toplumdaki gerçeklik algısı, medya tarafından çeşitli içerik biçimleri yoluyla güçlü
bir şekilde yapılandırılsa da temsil, medya üretiminde bireylerin ve grupların
toplumdaki olumsuz ve olumlu klişelerini vurgulamak veya vurgulamak için
kullanılan hilelerden biridir. Bununla birlikte, söz konusu süreçte, farklı medya
içeriği biçimlerine sahip tüketiciler, çeşitli sosyal gerçeklik algılarını
geliştirmektedir. Delta İnsanlarının Çağdaş Nollywood Komedi Filmlerinde Temsili,
Delta insanlarının seçilen Nollywood komedi filmlerinde nasıl çerçevelendiğini
inceler ve böylece diğer Nijeryalıların onlar hakkındaki algıları geliştirdiği
stereotiplerin meşrulaştırılmasına katkıda bulunur.
Üç Nollywood komedi filminin analizinden elde edilen bulgular: Atlanta'da 30 Gün,
Sun Şehrin’de 10 Gün ve Jamaika Gezisi, Delta halkının aracılı temsilinin
“yenilmez” “aşırı” üç baskın çerçeve etrafında döndüğünü ortaya koyuyor.
“Cüretkâr”, “komik” ve “sevimli”. Bu çerçeveler, Deltaların klişesini “agresif” ve
“sert olma” zahmetine ve “eğitimsiz ama kurnaz” olarak teşvik eder. Delta
insanlarıyla ilgili çeşitli klişeler yeniden vurgulandı. Akpos'u üç filmde önemli bir
karakter olarak kullanıyor. Kitle iletişim araçlarının görsel içeriği, çalışma sona
erdiğinde, toplumdaki farklı gruplar hakkındaki algıların aktarılmasında önemli ve
güçlü bir rol oynamaktadır.
Anahtar Kelimeler: Akpos, Delta State, Komedi filmleri, Medya gösterimi,
Nollywood, Stereotipler