Abstract:
ABSTRACT: Sense of Place is the attachment of people to a place while using it effectively. It refers to feelings of belonging to an environment, which is based on a spatial organization and identified design. To create a space which considers a unique
belongingness of a human being is directly related to or/and applied with the space organization that considers the possible character of that space. So, the visual qualities as a primary sense which could be provided with physical characters; factors that affect perception, conceptual approaches, context of design, design based to its principles & elements that draw the character of the place is considered and are decisive factors on its appearance. When the physical aspects of space improve/ increase the quality level of an interior then the space provides a mirror effect to the
human being perceiving it through his/her sensorial perfection and construct a developed theme of belonging which is one of the strengths of Sense of Plac formation. This thesis deals with the possible interaction between Sense of Place and Design at Interior Spaces. To provide a specification on this study it quests and responds; 1. Is it possible to discuss Sense of Place in Interior Spaces? It mainly aims to examine the interaction between Sense of Place and Design (Interior Design). 2. What is the relative interaction between Design (Interior Design) & Sense of Place? Additionally it aims to determine; 3. Is it possible to measure interaction between 'Design (Interior Design)' and 'Sense of Place (Interior Spaces)'? So, the effect/influence of design on Sense 4 of Place achievement considers exposing whether design has positive or negative effects/contributions on the achievement of Sense of Place in Interior Spaces through influencing the development of identity. As a result of the study carried out, evidences that are derived from this research support the existence of proper interaction between Sense of Place and Design; Sense of Place achiev ement in interior spaces and the possible measurement/ the measurability of this interaction. Keywords: Sense of Place, Design, Interior Space, Interaction, Measurability.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: “Yer Duygusu”, kişilerin mekanları yoğun şekilde kullandıkları sırada, mekan ve kişi
arasında oluşan görünmez bir bağdır. Kişinin kendisini bir mekana/ çevreye ait hissetmesi ve aidiyet duygusunun gelişimi, mekanın fiziki biçimi ve kimliğini oluşturan tasarım yaklaşımı ile de desteklenmektedir. Mekanın görsel/ fiziksel karakteri, algıyı etkileyen diğer faktörler, kavramsal yaklaşımlar, çeşitli tasarım yaklaşımları ve mekanın karakterinin oluşumunda belirleyici rol oynayan ilkeler; mekanın temel algısında etken olmaktadır. Bu bağlamda, mekan fiziksel yönü ile güçlü olduğu zaman kullanıcısına yansıması ve kullanıcının mekanı algılamasını olumlu yönde tetiklemekte, aynı zamanda mekana yönelik aidiyet duygusunun
gelişimine, ve “Yer Duygusu”nun oluşumuna da etken olmaktadır. Bu tez, İç Mekanda, Yer Duygusu ve Tasarım arasındaki etkileşimi ele alır. Bu kapsamda çalışma, temel olarak Yer duygusu ve Tasarım (İç Mekan Tasarımı) arasındaki göreceli/ bağlamsal etkileşimin ne olduğunu sorgulamayı amaçlamaktadır. Ayrıca “Yer Duygusu ve Tasarım (İç Mekan Tasarımı) arasındaki etkileşimi ölçmek mümkün müdür?” sorusuna cevap aramaktadır. Böylece, çalışmanın ana amacı Tasarımın, İç Mekandaki Yer duygusu oluşumunda mekan kimliği gelişiminin yaptığı etkiyi temel alarak, bu oluşumun olumlu yada olumsuz etkisi/ katkısı olup olmadığını ortaya çıkarmaktadır. Çalışma sonucunda, bu çalışma; elde edilen bulgular, Yer Duygusu ve Tasarım etkileşiminin, ölçülebilirliğinin ‘var olduğunu’ ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Yer Duygusu, Tasarım, İç Mekan, Etkileşim, Ölçülebilirlik.
Description:
Master of Science in Interior Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Nil Paşaoğluları Şahin.