dc.contributor.advisor |
Arsoy, Aysu (Supervisor) |
|
dc.contributor.author |
Sulaimon, Yakub Bolarinwa |
|
dc.date.accessioned |
2024-02-26T09:38:32Z |
|
dc.date.available |
2024-02-26T09:38:32Z |
|
dc.date.issued |
2020-01 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Sulaimon, Yakub Bolarinwa. (2020). How Twitter is Used to Hold the Nigerian Government Accountable in Nigeria: Case Study of BudgIT and TrackaNG. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5800 |
|
dc.description |
Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication and Media Studies, 2020. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Aysu Arsoy. |
en_US |
dc.description.abstract |
The rise of social media has given ordinary citizens the tools they need to serve as
watchdogs to leaders in elected positions in Nigeria. This power is needed in an age
where public perception is that mainstream media works for a select few and not the
masses.
This research was conducted to determine how non-governmental organizations in
Nigeria uncover the misuse of public office by elected officials in Nigeria. A
comparative study was conducted on Twitter to monitor tweets posted by NGOs
using the Twitter handle @BudgIT and @TrackaNG. These Twitter handles were
purposely chosen because they are coordinated by influential citizen journalists in
Nigeria who have been known to ask direct questions to elected officials on how they
use funds allocated to their offices. A deductive coding sheet was developed and
used for this study to answer the research questions.
The study covers the period from 1 October 2019 to 7 January 2020 because this was
the period of budget debates, signing and allocation of funds. 232 tweets counted
during limitation of the study, selected for the study through content analysis. The
study employed the purposive sampling method. Items measured in this research are;
accountability, allocation, asking questions, administrative problems, themes and
presentation. The results were coded by two coders. The inter-coder reliability tests
revealed high level of agreement between the two coders. The highest level of
agreement was presentation at 1.000 while the lowest agreement was accountability
at .674. The findings of the research reveal that BudgIT and TrackaNG used their
platform to hold the government accountable and to inform the citizens on how each
state fund is distributed and to uncover administrative problems. 75.5% of the tweets
discussed accountability while 20.5% discussed governance in general; for asking
questions, 51.5% asked questions and demanded increased allocation for
underfunded sectors in Nigeria’s budget while 55.5% discussed administrative
problems while asking questions. The recurring themes in the tweets analysed for
this research were financial integrity which was 46.5%, increased allocation of
resources which was 35% and civic participation at 18.5%.
The study recommends that BudgIT, TrackaNG and similar organizations in Nigeria
should establish partnerships with mainstream media, international organizations and
human rights organisations as a protective measure against the government. It also
recommends that further studies should be done to compare how alternative media
and mainstream media cover financial matters in Nigeria.
Keywords: Social Media, Twitter, Citizen Journalists, Nigeria, BudgIT, TrackaNG |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Sosyal medyanın yükselişi sıradan vatandaşlara Nijerya'da seçilmiş mevkilerdeki
liderlere gözlemci olarak hizmet etmeleri için gereken araçları sağladı. Bu güce,
kamusal algının ana akım medyanın kitleler için değil, az sayıda kişi için işlevsel
olduğu bir devirde ihtiyaç duyulmaktadır.
Bu araştırma Nijerya'daki sivil toplum kuruluşlarının, Nijerya'daki seçimle iş başına
gelen yetkililer tarafından suistimal edilen kamu görevinin nasıl ortaya çıkardıklarını
saptamak için yapılmıştır. Twitter’da @BudgIT ve @TrackaNG hesapları üzerinden
STK'lar tarafından yayınlanan tweetleri izleme suretiyle karşılaştırmalı bir çalışma
yapılmıştır. Bu Twitter hesapların seçilme nedeni bu hesapların Nijerya'daki seçilmiş
yetkililere, ofislerine tahsis edilen fonları nasıl kullandıkları hakkında doğrudan
sorular sordukları bilinen etkili yurttaş gazeteciler tarafından koordine edilmesidir.
Araştırma sorularına cevap vermek için tümdengelimli bir kodlama sayfası
geliştirilmiş ve bu çalışma için kullanılmıştır.
Bu çalışma, 1 Ekim 2019'dan 7 Ocak 2020'ye kadar olan dönemi kapsamaktadır. Bu
dönemin seçilme nedeni, bu dönemin bütçe tartışmaların yapıldığı, fonların tahsisi
edildiği ve onaylandığı dönem olmasıdır. İçerik analizi için bu süre zarfında atılan
232'den tweet'in hepsi seçilmiştir. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Bu araştırmada; hesap verebilirlik, tahsis, soru sorma, idari sorunlar,
temalar ve sunum öğeleri ölçülmüştür. Sonuçlar iki kodlayıcı tarafından
kodlanmıştır. Kodlayıcılar arası güvenilirlik testleri, iki kodlayıcı arasında yüksek
düzeyde uyum olduğunu ortaya koymuştur. En yüksek uyum seviyesi 1.000'de
sunumda, en düşük uyum seviyesi ise .674'te hesap verebilirliktir’te olmuştur.
Araştırmanın bulguları, BudgIT ve TrackaNG'nin platformlarını hükümetin hesap
verilebilirliğini ve her bir devlet fonunun nasıl dağıtıldığı ile birlikte idari sorunları
ortaya çıkarmak suretiyle vatandaşları bilgilendirmek için kullandıklarını ortaya
koyuyor. Tweetlerin% 75.5'i hesap verebilirliği tartışırken,% 20.5'i genel olarak
yönetişimi tartıştı; soru sormak için % 51.5’i soru sorarak Nijerya bütçesinde
yetersiz fonlanan sektörler için daha fazla fon tahsisi talep ederken, % 55.5’i soru
aracılı ile idari sorunları tartıştı. Bu araştırmada, tweetlerde tekrarlanan temalar %
46,5 ile finansal bütünlük, % 35 ile kaynakların dağılımını artırmak ve % 18,5 ile
sivil katılım olmuştur.
Bu çalışma, BudgIT, TrackaNG ve Nijerya'daki benzer kuruluşların hükümete karşı
koruyucu bir önlem olarak ana akım medya, uluslararası kuruluşlar ve insan hakları
kuruluşlarıyla ortaklıklar kurmalarını önermektedir. Ayrıca, alternatif medyanın ve
ana akım medyanın Nijerya'daki finansal konuları nasıl işlediklerini ile ilgili de bir
araştırma için yapılması gerektiğini önermektedir.
Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya, Twitter, Yurttaş Gazeteciler, Nijerya, BudgIT,
TrackaNG |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Communication and Media Studies |
en_US |
dc.subject |
Social Media--Twitter--Communication in politics--Nigeria |
en_US |
dc.subject |
Social Media--Political aspects |
en_US |
dc.subject |
Social Media |
en_US |
dc.subject |
Twitter |
en_US |
dc.subject |
Citizen Journalists |
en_US |
dc.subject |
Nigeria |
en_US |
dc.subject |
BudgIT |
en_US |
dc.subject |
TrackaNG |
en_US |
dc.title |
How Twitter is Used to Hold the Nigerian Government Accountable in Nigeria: Case Study of BudgIT and TrackaNG |
en_US |
dc.type |
Thesis, Master |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication and Media Studies |
en_US |