Abstract:
ÖZ:
Mart 2020 tarihinde başlamış ve halen çeşitli düzeylerde etkisini devam
ettirmekte olan COVID-19 pandemi sürecinin, 3-6 yaş çocuklarının gelişimi ve
eğitimi, anne-baba-çocuk ilişkileri üzerinde yarattığı etkilerin ve ailelerin çocuklarında
gözledikleri problem durumları ile başa çıkma konusundaki gereksinimlerinin
belirlenmesi bu çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. Pandemi gibi özel bir
durumda ailelerin ve çocukların yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesinin; 3-6 yaş grubu
çocukların gelişim ve eğitimleri açısından yaşanan sürecin etkilerinin nesel bilimsel
verilerle değerlendirilmesine, halen devam etmekte olan pandemi sürecinde ailelerin
gereksinimlerinin anlaşılmasına ve çeşitli yöntemlerle ailelerin desteklenmesi için
gerekli düzenlemelerin yapılmasına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
COVID-19 pandemi sürecine dayalı olarak araştırmacılar farklı konuları ele
almış ve COVID-19’un etkilerini anlamaya çalışmıştır. Alanyazın taramasında, salgın
sürecinin günlük yaşamda meydana gelen değişimlerde hem ebeveynlerin hem de
çocukların olumlu- olumsuz bir şekilde etkilendiklerini söylemek mümkündür
COVID-19 pandemi sürecinde, bazı ailelerin işlerine ev ortamında devam
etmelerinin gerekmesi, ailelerin çocukları ile ilişkilerinde beklemedikleri ve hazır
olmadıkları bir sürece girmeleri zamanlarının büyük bir bölümünü çocukları ile
birlikte geçirmeleri ancak bu zamanı nasıl doldurmaları gerektiği ve de çocuklarının
normal yaşamdaki davranış ve rutinlerini nasıl sürdürebilecekleri gibi konularda
donanımsız olmaları nedeniyle ailelerin bu süreçte bilgi ve destek gereksinimlerini
arttırmıştır. Bu çalışma yoluyla, sorumluluklarının arttığı bu süreçte ebeveynlerin
karşılaştıkları olumlu-olumsuz deneyimleri belirlemek, ailelerin COVID-19 pandemi
sürecinde ve sonrasındaki gereksinimlerini incelemek amaçlanmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, KKTC’de Gazimağusa ilçesinde ikamet eden
3-6 yaş çocuğu olan ebeveynler oluşturmaktadır. Belirtilen yaş grubunda çocuğu olan
ve çalışmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 50 ebeveyn ile görüşmeler
ebeveynlerin durumları dikkate alınarak planlanma yapılmıştır, uygun oldukları
zamanda görüşmeye katılım sağlanmıştır. Görüşmeler yaklaşık 15-20 dakika
sürmüştür.
Ebeveynlerin bir kısmı salgın sürecinini uzaması ile birlikte dış dünyadan
uzaklaşıp aile içerisinde düzeni oluşturmak için uğraştıklarını belirtirken, bir kısmı da
süreç uzadıkça ev içerisindeki kavgaların arttığını çocukların uyku düzenlerinin ve
yemek yeme düzenlerinin bozulduğunu belirtmişlerdir. Uzaktan eğitim konusunda çok
fazla sorumluluk yüklenmiş ve çocuklar online eğitimi dinlerken odaklanma problemi,
bilgisayar başına oturmak istememe sorunları yaşamışlardır. Elde edilen bulgulara
göre ebeveynlerin uzman görüşüne ihtiyaç duymadıkları yönünde olmuştur.
Ebeveynlerin uzman görüşüne başvurma konusunda yetersiz olduğu sonucuna
varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: COVID-19 Pandemi Süreci, Ebeveyn Gereksinimleri. Erken
Çocukluk Dönemi, Aile Destek Hizmetleri
Description:
Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek.