Abstract:
ÖZ:
Bu araştırmada Can Göknil’in çocuk kitapları, çocuk edebiyatı kitaplarının
taşıması gereken temel ögeler ve değerler eğitimi açısından incelenmiştir. Literatür
taraması yapıldığında bu konu üzerine edebiyat alanında herhangi bir çalışma
yapılmamış olması, söz konusu çalışmanın hazırlanmasında etkili olmuştur. Ayrıca
kitap yazarının aynı zamanda kitaplardaki resimleri de hazırlayan kişi olması, bu
çalışmayı gerekli kılan ve ilgi çekici hale getiren önemli bir diğer etkendir. İncelenen
8 farklı kitap, ilk olarak dış yapısal ögeler ve iç yapısal ögeler açısından ele alınmıştır.
Dış yapısal özellikler çerçevesinde incelenen kitapların sahip olduğu kapak, boyut,
kâğıt - sayfa düzeni ve resim özellikleri saptanmış; iç yapısal özellikler bakımından
ise konu, tema, kahraman, dil ve anlatım ve ileti alt başlıklarına ilişkin özellikler tespit
edilerek çocuk edebiyatı kapsamında analiz edilmiştir.
Dış yapısal özellikler açısından incelenen kitapların kapak resimleri ile metin
içi resimlerin sanatsal bir değer taşıdıkları, bu yönüyle çocuklara estetik bir bakış açısı
kazandırdıkları, kitap boyutlarının çocukların fiziksel özelliklerine uygun olarak
tasarlandığı saptanmıştır. İç yapısal özellikler açısından ise incelenen kitaplarda konu
ve temaların birbiriyle tutarlı olduğu, kitapların farklı iletilerle çocuklara
yardımseverlik, hayvan sevgisi, ön yargılı olmama gibi birçok olumlu tutumu
kazandırmaya çalıştığı, kitap kahramanlarının çocuklar için olumlu rol model
oldukları, dil ve anlatım yönünden zengin bir içeriğe sahip olduğu ve bu yönüyle
çocukların ana dil gelişimine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Araştırmanın ikinci
aşamasında Can Göknil’in çocuk kitapları içerisinde barındırdıkları farklı değerler
açısından irdelenmiş ve değerler eğitimi çerçevesinde hangi değerleri okurlara
aktarmayı amaçladıkları üzerinde durulmuştur. Bu bağlamda MEB tarafından
belirtilen farklı değerlerin çoğunun incelenen kitaplar ile çocuklara sezdirilmek
amaçlandığı gözlenmiştir. Ayrıca söz konusu çocuk kitaplarının içeriklerinde bulunan
sözlü edebiyat ürünleri analiz edilerek çocuk edebiyatı ile ilişkileri değerlendirilmiştir.
Can Göknil’in çocuk kitapları, çocuk edebiyatı kapsamında belirlenen temel
ögeler ve değerler eğitimi açısından nitelikli bir örnek olarak alanyazına katkı
sağlamaktır.
Anahtar Kelimeler: çocuk edebiyatı, değerler eğitimi, Can Göknil.
Description:
Türk Dili ve Edebiyatı - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Fen ve Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Elnara Bashirova