Feeling of Foreign Language Anxiety Among Non-Native-Speaking Teachers Having their Postgraduate Program

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kunt, Naciye (Supervisor)
dc.contributor.author Gannoun, Hameed
dc.date.accessioned 2024-03-07T08:21:02Z
dc.date.available 2024-03-07T08:21:02Z
dc.date.issued 2019-06
dc.date.submitted 2019
dc.identifier.citation Gannoun, Hameed. (2019). Feeling of Foreign Language Anxiety Among Non-Native-Speaking Teachers Having their Postgraduate Program. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5824
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. en_US
dc.description.abstract Researchers and even language teachers have been concerned for a couple of decades with the concept of foreign languages anxiety in the field of English language teaching. Since the number of Non-Native-Speaking (NNS) teachers is globally growing (Selvi, 2011), this indicates a need to addressing teacher language anxiety more than ever. Therefore, the present study was set out to assess the foreign language anxiety among postgraduate students who were NNS teachers having their postgraduate program. This study was carried out with 48 international NNS teachers during their postgraduate program at Eastern Mediterranean University in Northern Cyprus to explore a such feeling. Two questionnaires (FLCAS and TFLAS) were administered with all participants in the current study. A group of eight participants were purposefully chosen from the total number of participants based on their level of anxiety and were asked to state their opinion in an open - ended written question scale (Affinities) about the foreign language anxiety sources. They were also interviewed in order to explore the impact of language anxiety on language teaching approaches. First, based on the results of FLCAS, the current study found that NNS teachers did experience different level of foreign language anxiety. The results demonstrated that some participants suffered from high levels of anxiety. Second, Class Arrangement, Genetic and Personal Characteristics, Anxieties, and Social and Cultural Factors were the main sources of their feeling of language anxiety. On other hand, the affinities Achievement, Motivation and Interests, and Individual Learning Approach were not found to be focal points that hinder the participants’ language learning in this study. Third, this study found that anxious postgraduates who were NNS teachers are highly susceptible to feelings of foreign language teacher anxiety which possibly affect their approach of teaching the target language. The results revealed that anxious postgraduates appeared to have a sense of perfectionism tendencies by showing their high demands for teaching the language anxiety. The study ends with recommendations for anxious teachers in order to alleviate their anxiety. Keywords: Foreign Language Learning Anxiety, Teacher Foreign Language Anxiety, Affinity, NNS teachers, Postgraduate Students. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Araştırmacılar ve hatta dil öğretmenleri, on yıllardır İngilizce öğretimi alanındaki yabancı dil kaygısı kavramıyla ilgilenmektedir. Anadili İngilizce olmayan öğretmen sayısı küresel olarak arttığından (Selvi, 2011), bu, öğretmen dil kaygısını her zamankinden daha fazla ele almanın gerektiğini göstermektedir. Bu nedenle, bu çalışma lisansüstü programlarında olan anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin yabancı dil kaygısını değerlendirmek için yapılmıştır. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs'taki Doğu Akdeniz Üniversitesi'nde lisansüstü programlarında 48 uluslararası anadili İngilizce olmayan öğretmen ile böyle bir hissi keşfetmek için yapılmıştır. Bu çalışmada tüm katılımcılara iki anket uygulanmıştır. Toplam katılımcı sayısından kaygı düzeyine göre toplam sekiz katılımcı grubu seçilmiş ve yabancı dil kaygı kaynakları hakkında açık uçlu yazılı bir soru ölçeğinde görüşlerini belirtmeleri istenmiştir. Dil kaygısının dil öğretimi yaklaşımları üzerindeki etkisini araştırmak de için görüşme yapılmıştır. İlk olarak, FLCAS'ın sonuçlarına dayanarak, bu çalışma anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin farklı düzeyde yabancı dil kaygısı yaşadıklarını ortaya koymuştur. Sonuçlar bazı katılımcıların yüksek düzeyde dil öğrenme kaygısı yaşadığını göstermiştir. İkincisi, Sınıf Düzenlemesi, Genetik ve Kişisel Özellikler, Kaygılar ve Sosyal ve Kültürel Faktörler, dil kaygısı duygularının ana kaynakları olarak belirlendi. Öte yandan, Başarılar, Motivasyon ve İlgi Alanları ve Bireysel Öğrenme Yaklaşımı ile ilgileri bu çalışmada katılımcıların dil öğrenmelerini engelleyen odak noktaları olarak bulunmamıştır. Üçüncüsü, bu çalışma endişeli anadili İngilizce olmayan öğretmenlerin, hedef dili öğretme yaklaşımlarını etkileyebilecek olan öğretmen yabancı dil kaygısı duygularına karşı oldukça duyarlı olduklarını ortaya koymuştur. Sonuçlar, endişeli mezunların dil kaygılarını öğretme konusundaki yüksek taleplerini göstererek mükemmeliyetçilik eğilimlerine sahip göründüğünü ortaya koydu. Çalışma endişeli öğretmenlerin kaygılarını hafifletmek için önerilerle sona ermektedir. Anahtar Kelimler: Yabancı Dil Kaygısı, Öğretmen Yabancı Dil Kaygısı, Affinite, Anadili İngilizce olmayan öğretmenler, Lisansüstü Öğrenciler. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching--Psychological Aspects en_US
dc.subject Foreign Language Learning Anxiety en_US
dc.subject Teacher Foreign Language Anxiety en_US
dc.subject Affinity en_US
dc.subject NNS teachers en_US
dc.subject Postgraduate Students en_US
dc.title Feeling of Foreign Language Anxiety Among Non-Native-Speaking Teachers Having their Postgraduate Program en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record