dc.contributor.advisor |
Koran, Nihan (Danışmanı) |
|
dc.contributor.author |
Tonkul, Fatma Nur |
|
dc.date.accessioned |
2024-03-12T09:11:20Z |
|
dc.date.available |
2024-03-12T09:11:20Z |
|
dc.date.issued |
2022-02 |
|
dc.date.submitted |
2022 |
|
dc.identifier.citation |
Tonkul, Fatma Nur. (2022). Çocuk Kanallarında Yayınlanan 3-6 Yaş Grubu Çocuklarına Yönelik Çizgi Filmlerin Çocuk Hakları Açısından İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5839 |
|
dc.description |
Okul Öncesi Eğitim - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2022. Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Nihan Koran |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Teknolojik gelişmeler ve son dönemde yaşanan pandemi süreci, çocuğun kitle
iletişim araçları ile etkileşimini daha da arttırmaktadır. Bu durum, çocuğun haklarını
kitle iletişim araçlarıyla öğrenmesini sağlamaktadır. Bu öğrenme, 3-6 yaş grubu için
kitle iletişim araçlarından biri olan televizyon ile mümkündür. Çocukların bu dönemde
televizyonu daha fazla kullandıklarını görülmektedir. Çocukların televizyonu
kullanmasının temel neden televizyonda yayınlan çizgi filmlerdir. Çizgi filmler
çocuklar için hem eğlence hem de eğitim aracı niteliğindedir. Çizgi filmlerin 3-6 yaş
grubu için bu kadar önemli olması hakların çizgi film aracılığıyla öğrenilmesini de
sağlamaktadır. Çocukların beyin gelişimlerinin bu dönemde beyin gelişiminin çok
hızlı olması, çizgi filmler aracılığıyla verilmek istenen her mesajı doğrudan aldıklarını
göstermektedir. Bu nedenle çizgi filmlerde yer alan çocuk haklarına yönelik sözel
içeriklerin incelenmesi son derece önemlidir.
Bu çalışma, 3-6 yaş grubu çocukların en çok izledikleri çizgi filmlerde, Çocuk
Haklarına nasıl yer verildiğini belirlemeyi amaçlanmaktadır. Çalışmada durum
çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini; TRT çocuk kanalının, ocak
2021 yılında yayınlamış olduğu 3 çizgi film oluşturmaktadır. Çizgi filmlerin
incelenmesinde doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde,
çizgi filmleri analiz etmek amacıyla betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen bulgulara göre, incelenen çizgi filmlerde çocuk, yetişkin ve
hayvan karakterlerinin olduğu ve bu karakterlerin kadın ve erkek cinsiyetine göre
ayrıldığı belirlenmiştir. Çizgi filmlerde yetişkin ile çocuk arasında geçen diyaloglarda
yetişkin karakterlerin ifadelerine daha fazla yer verildiği belirlenmiştir. Çizgi filmlerde
Çocuk Haklarının olumlu kullanımına olumsuz kullanımından daha fazla yer verildiği
belirlenmiştir. Hak kategorisine bakıldığında incelenen çizgi filmlerde en çok Katılım
Haklarına yönelik ifadelere yer verildiği ardından Yaşamsal, Gelişimsel ve Korunma
Haklarına yönelik ifadelere yer verildiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgular literatür
desteği ile tartışılmıştır. Çalışma sonunda çocuklarla ilgilen kişi, kurum ve kuruluşlara
öneriler verilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk, Çizgi Filmler, Çocuk Hakları |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Eğitim Bilimleri |
en_US |
dc.subject |
Okul Öncesi Eğitim--Çizgi Flimler--Çocuk Hakları |
en_US |
dc.subject |
Çocuk |
en_US |
dc.subject |
Çizgi Filmler |
en_US |
dc.subject |
Çocuk Hakları |
en_US |
dc.title |
Çocuk Kanallarında Yayınlanan 3-6 Yaş Grubu Çocuklarına Yönelik Çizgi Filmlerin Çocuk Hakları Açısından İncelenmesi |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi |
en_US |