Nigeria is a colonial creation and has diverse identities. These identities range
from linguistic, ethnic, gender, class, spatial and religious forms. This thesis aims to
analyze differences in Nigeria by drawing on the racial capitalism framework
developed by Cedric Robinson. Differences in Nigeria are often analyzed by referring
to class, ethnic divisions or civic/primordial dualism. Robinson made a novel
contribution with his racial capitalism framework because he does not understand
racialism in terms of differences in skin color but he explains racial capitalism as
capitalism using differences (racial, gender or other forms of differences) to structure
exploitation and expropriation of resources. The analysis conducted in this thesis is
original because racial capitalism theories are often used to explain North American
and Caribbean development yet they had not been used to explain African
development in general and Nigeria in particular. This thesis will analyze racial
capitalism in Nigeria by focusing on the recent history of differentiation and
dispossession in the Niger-Delta region. It will engage itself with these questions: How
are identities produced in the colonial period? How have these identities been
reproduced in the subsequent post-colonial era in the Niger-Delta areas? How are these
identities employed to structure exploitation of people and expropriation of resources
to support capitalist accumulation? This thesis will also discuss land dispossession and
pollution as dimensions of capitalist exploitation in the Niger Delta and examine the
rise of community-based social movements in resistance to oil exploration and
exploitation.
Keywords: exploitation, expropriation, racial capitalism and difference
ÖZ:
Nijerya kolonyal bir oluşumdur ve çeşitli kimliklere sahiptir. Bu kimlikler dilsel, etnik,
cinsiyet, sınıf, mekansal ve dini biçimlere uzanır. Bu tez, Cedric Robinson tarafından
geliştirilen ırksal kapitalizm çerçevesinden yararlanarak Nijerya'daki farklılıkları
incelemeyi amaçlamaktadır. Nijerya'daki farklılıklar genellikle sınıf, etnik ayrımlar
veya yurttaşlık / ilkel düalizmine atıfta bulunularak analiz edilir. Robinson, ırksal
kapitalizm teorik çerçevesiyle yeni bir katkı yapmıştır çünkü ırkçılığı ten rengi
farklılıkları olarak anlamlandırmamış ama ırksal kapitalizmi, kapitalizmin farklılıkları
(ırksal, toplumsal cinsiyet ve diğer farklılıkları) kullanarak sömürüyü ve kaynaklara el
koyulmasını yapılandırması olarak açıklamıştır. Bu tezde ortaya koyulan analiz
özgündür çünkü ırksal kapitalizm teorileri genellikle Kuzey Amerika ve
Karayipler'deki gelişmeyi açıklamak için kullanılır, ancak genel olarak Afrika'nın ve
özel olarak Nijerya'nın gelişimini açıklamak için kullanılmamışlardır. Bu tez, Nijer Delta bölgesindeki farklılaşma ve mülksüzleştirmenin yakın tarihine odaklanarak
Nijerya'daki ırksal kapitalizmi analiz edecektir. Bu tez şu sorulara yanıtlar bulmaya
çalışacaktır. Sömürge döneminde kimlikler nasıl üretildi? Sömürge sonrası dönemde
Nijer-Delta bölgelerinde bu kimlikler nasıl yeniden üretildi? Bu kimlikler, kapitalist
birikimi desteklemek için insanların sömürülmesini ve kaynaklara el koyulmasını
yapılandırmak için nasıl kullanılıyor? Bu tez aynı zamanda Nijer Deltası'nda kapitalist
sömürünün boyutları olarak arazi mülksüzlüğünü ve kirliliği tartışacak ve petrol arama
ve sömürüsüne direnişte toplum temelli toplumsal hareketlerin yükselişini
inceleyecektir.
Anahtar Kelimeler: sömürü, istimlak, ırksal kapitalizm ve farklılıklar