The Effects of Banking Services on Customer Experience in Nigeria

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Köksal, Mehmet Haluk (Supervisor)
dc.contributor.author Onyeagolu, Titus Arinze
dc.date.accessioned 2024-03-12T10:53:22Z
dc.date.available 2024-03-12T10:53:22Z
dc.date.issued 2022-02
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.citation Onyeagolu, Titus Arinze. (2022). The Effects of Banking Services on Customer Experience in Nigeria. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5847
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Mehmet Haluk Köksal. en_US
dc.description.abstract Customers are the backbone of every firm/organization and ought to be treated with the utmost care and ensure that they are always satisfied. To ensure their satisfaction and retention will require a great deal of sacrifice and inputs from the firms/organizations. One of the areas where this input and sacrifice is needed is the area of provision of quality service. For customers to be satisfied with a particular product or service, they must have a positive customer experience while using the said goods/service. Positive customer experience is in turn achieved through service quality. This is even more so for a service-based sector like the banking sector. The objective of this research is to measure the effect of banks service quality on the customer experience and by extension, customer satisfaction in Nigeria. The data for this survey is derived from an online questionnaire responded to by 413 random Nigerians operating any of the Nigerian banks mentioned in the questionnaire. The responses were coded and analyzed using SPSS version 20 software. This study approach is descriptive while the design is quantitative and evaluative. The result of the survey shows that service quality has a substantial effect on the customer experiences of bank customers in Nigeria. The researcher, therefore, concludes that there is a direct relationship between service quality and customer experience and satisfaction. The findings of this research will serve as a viable option for companies/firms that wish to have an edge over competitors in their sector. Specifically, it shows what Nigerian banks could do to upgrade their service delivery and in so doing, make more profit. Keywords: service quality, customer experience, customer satisfaction, customer loyalty, customer behaviour, Nigeria, banking, products, services. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Müşteriler her firmanın / kuruluşun belkemikleridir ve azami özenle muamele etmeli ve her zaman memnun olduklarından emin olmalıdır. Memnuniyetlerini ve elde tutmalarını sağlamak için firma/kuruluşlardan büyük bir fedakarlık ve girdi gerekecektir. Bu girdi ve fedakarlığın ihtiyaç duyulduğu alanlardan biri de kaliteli hizmet sağlama alanıdır. Müşterilerin belirli bir ürün veya hizmetten memnun kalmaları için, ilgili mal/hizmeti kullanırken olumlu bir müşteri deneyimi yaşamaları gerekir. Hizmet kalitesi sonucunda olumlu müşteri deneyimi elde edilir. Bu, bankacılık sektörü gibi hizmete dayalı bir sektör için daha da fazladır. Bu araştırmanın amacı, nijerya'da bankaların hizmet kalitesinin müşteri deneyimi ve buna bağlı olarak müşteri memnuniyeti üzerindeki etkisini ölçmektir. Bu anketin verileri, ankette belirtilen Nijerya bankalarından herhangi birini işleten 413 rastgele Nijeryalı tarafından yanıtlanan çevrimiçi bir anketten türetilmiştir. Yanıtlar SPSS sürüm 20 yazılımı kullanılarak kodlandı ve analiz edildi. Tasarım nicel ve değerlendirici iken bu çalışma yaklaşımı açıklayıcıdır. Anketin sonucu, hizmet kalitesinin Nijerya'daki banka müşterilerinin müşteri deneyimleri üzerinde önemli bir etkisi olduğunu göstermektedir. Bu nedenle araştırmacı, hizmet kalitesi ile müşteri deneyimi ve memnuniyeti arasında doğrudan bir ilişki olduğu sonucuna varmaktadır. Bu araştırmanın bulguları, sektöründeki rakiplerine karşı üstünlük sağlamak isteyen şirketler/firmalar için uygun bir seçenek olarak hizmet edecektir. Özellikle, Nijerya bankalarının hizmet teslimatlarını yükseltmek ve böylece daha fazla kar elde etmek için neler yapabileceğini gösterir. Anahtar Kelimeler: hizmet kalitesi, müşteri deneyimi, müşteri memnuniyeti, müşteri sadakati, müşteri davranışı, Nijerya, bankacılık, ürünler, hizmetler en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Banks and Banking--Customer relations--Marketing management--Nigeria en_US
dc.subject Consumer Satisfaction--Customer Loyalty--Marketing Management--Nigeria en_US
dc.subject Customer Relations--Marketing Management en_US
dc.subject Customer services--Evaluation en_US
dc.subject Service quality en_US
dc.subject customer experience en_US
dc.subject customer satisfaction en_US
dc.subject customer loyalty en_US
dc.subject customer behaviour en_US
dc.subject Nigeria en_US
dc.subject banking en_US
dc.subject products en_US
dc.subject services en_US
dc.title The Effects of Banking Services on Customer Experience in Nigeria en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record