Effects of Robots Development on Employees Perception of Human-Robots Collaboration in Hospitality Industry

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Öztüren, Ali (Supervisor)
dc.contributor.advisor Araslı, Hüseyin (Co-Supervisor)
dc.contributor.author Parvez, Muhammad Omar
dc.date.accessioned 2024-03-12T11:35:49Z
dc.date.available 2024-03-12T11:35:49Z
dc.date.issued 2022-02
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.citation Parvez, Muhammad Omar. (2022). Effects of Robots Development on Employees Perception of Human-Robots Collaboration in Hospitality Industry. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5859
dc.description Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2022. Co-Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin Araslı and Supervisor: Prof. Dr. Ali Öztüren. en_US
dc.description.abstract Robotics technology has transformed the work environment toward automation and affects employees’ assessment of robots. Therefore, this dissertation aims to examine whether the introduction of robots influences employees’ behavioral intentions to use robots and awareness of robots to promote human-robot collaboration (HRC). Besides, the role of strategic human resource management (HRM) involvement as a moderator in the perception of robots as a team member was investigated. This thesis followed a quantitative method to examine employees’ behavioral intentions to use robots and awareness of robots in promoting human-robot collaboration (HRC), and 500 data were collected from hospitality employees via the Amazon Mechanical Turk platform in the USA. After data cleaning, 329 valid responses were analyzed. Partial least squares structural equation modeling was applied using Smart PLS Ver. 3.0 to test the study’s measurement and proposed research model. The dissertation results show that robots’ perceived usefulness and ease of use positively increase employees’ behavioral intentions to use robots. In addition, the advantages and disadvantages of robots have a positive impact on robot awareness. Employees’ behavioral intentions and awareness contribute positively to human robot collaboration. On the other hand, the moderating role of strategic HR’s involvement in the relationships was insignificant. Based on the literature review, to the best of the authors’ knowledge, this study is one of the first on this topic. It extends TAM with new antecedents related to robot use, robot awareness, and HRC in the travel, tourism, and hospitality (TTH) industry. In addition, this model attempts to determine the factors that favor HRC in the industry. The study results reveal important implications for strengthening human robot cooperation in the tourism and hospitality industry. Keywords: Service Robot, Robot Adoption, Robot Awareness, Human-Robot Collaboration, Strategic HRM, Hospitality Industry en_US
dc.description.abstract ÖZ: Robot teknolojisi çalışma ortamını otomasyon bağlamında dönüştürmüş ve çalışanların robot algısını etkilemiştir. Bu tez, çalışanların robot kullanmaya yönelik davranışsal niyetlerini ve insan-robot iş birliğini teşvik etmek için robot farkındalığını etkileyip etkilemediğini incelemeyi amaçlamıştır. Ayrıca, robotların bir ekip üyesi olarak algılanmasında stratejik insan kaynakları yönetiminin (İKY) düzenleyici rolü incelenmiştir. Bu tez, çalışanların robot kullanmaya yönelik davranışsal niyetlerini ve insan-robot iş birliğini teşvik etmede robotlara yönelik farkındalığı analiz etme kapsamında nicel bir yöntem izlemiştir. Amazon Mechanical Turk platformu aracılığıyla ABD'deki ağırlama endüstrisi çalışanlarından 500 veri toplanmıştır. Veri ayıklanması işlemi sonunda, 329 geçerli anket analize dahil edilmiştir. Önerilen etkileri ve araştırma modelini test etmek için kısmi en küçük kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS SEM) Smart PLS Ver 3.0 kullanılarak yapılmıştır. Araştırma sonuçları, robotların algılanan kullanışlılığının ve kullanım kolaylığının, çalışanların robot kullanmaya yönelik davranışsal niyetlerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Ayrıca robotların avantaj ve dezavantajları robot farkındalığını olumlu yönde etkilemektedir. Çalışanların davranışsal niyetleri ve farkındalıkları, insan-robot iş birliğine olumlu olarak katkıda bulunmaktadır. Öte yandan, insan kaynakları yönetiminin düzenleyici rolü istatistiksel olarak anlamlı çıkmamıştır. Mevcut literatür taraması ve bulgular, bu çalışmanın bu konudaki ilk çalışmalardan biri olduğunu ve turizm endüstrisinde robot kullanımı, robot farkındalığı ve insan robot iş birliği ile ilgili yeni öncüllerle Teknoloji Kabul Modelini genişlettiğini yansıtmaktadır. Ayrıca bu model, endüstride insan-robot iş birliğini destekleyen faktörleri belirlemiştir. Çalışmanın sonuçları, turizm ve konaklama endüstrisinde insan-robot iş birliğinin güçlendirilmesi kapsamında önemli çıkarımlar ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Hizmet Robotu, Robot Benimseme, Robot Farkındalığı, İnsan Robot İş Birliği, Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, Ağırlama Endüstr en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Robots--Hospitality Industry--Tourism en_US
dc.subject Service Robot en_US
dc.subject Robot Adoption en_US
dc.subject Robot Awareness en_US
dc.subject Human-Robot Collaboration en_US
dc.subject Strategic HRM en_US
dc.subject Hospitality Industry en_US
dc.title Effects of Robots Development on Employees Perception of Human-Robots Collaboration in Hospitality Industry en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record